ایرانجهان

رییس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: وزارت خارجه در ماجرای رابرت مالی شفاف عمل کند

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتشار نامه‌ متعلق به وزارت امور خارجه این کشور درباره تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، از سوی روزنامه حکومتی تهران تایمز، ابراز نگرانی کرد و از مسوولان این وزراتخانه خواست شفاف عمل کنند.

مایکل مک‌کال گفت:‌ «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است، به‌ویژه که این اولین بار نیست که یک عامل حکومت ایران اطلاعات حساس دولت آمریکا را در اختیار دارد و کنگره از آن بی‌اطلاع است.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره این نامه حساس گفت: «از این گزارش‌ها مطلع هستیم. وزارتخانه درباره مسائل داخلی اظهار نظر نمی‌کند.» وی افزود: «رابرت مالی همچنان در مرخصی‌ست. در این زمان، بنا به ملاحظات حریم خصوصی، حرف دیگری برای گفتن نداریم.»

مایکل مک‌کال در بیانیه‌‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، گفت از وزارت امور خارجه درخواست کرده‌ درباره ماجرای رابرت مالی شفافیت به خرج دهد و افزود همچنان خواستار پاسخ‌گویی مسوولان خواهد بود. عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان همچنین درباره احتمال وجود یک نشت امنیتی در این وزارتخانه ابراز نگرانی کرد و به وزارت امور خارجه توصیه کرد «یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام دهد».

هم‌زمان، منبعی آگاه به نشریه پولیتیکو گفت نسخه‌ای از نامه‌ای که روزنامه وابسته به حکومت ایران درباره تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی منتشر کرده ظاهرا با اصل آن برابری می‌کند.

روز یک‌شنبه، تهران تایمز نسخه‌ای از این نامه «حساس اما طبقه‌بندی‌نشده» را منتشر کرد که حاکی از نقض احتمالی سه پروتکل امنیت ملی ایالات متحده از سوی رابرت مالی، نماینده دولت جو بایدن در امور ایران است.

این سند که ظاهرا از سوی ارین اسمارت، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه، دفتر امنیت و تناسب کارکنان، صادر شده، سه دلیل برای تعلیق مالی ذکر می کند: «رفتار شخصی»، «مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات». در این نامه همچنین تاکید شده که «ادامه صلاحیت امنیتی ملی [رابرت] مالی به وضوح با منافع امنیت ملی [کشور] سازگار نیست».

افشای نامه اخیر نشان می‌دهد مالی ممکن است برخلاف اظهارات قبلی خود به رسانه‌ها، از دلایل تعلیق خود مطلع بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا