ایرانسیاست

«زبان فارسی کمربند دفاعی ایران است/شاهنامه در واقع خدای‌نامه است/ایران را زبان فارسی حفظ می کند»

روح‌الله هادی استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه زبان فارسی کمربند دفاعی ایران است، گفت: تاریخ‌دانان باید جستجو کنند در هر جای یک خط فارسی پیدا کردند به عالم اعلام کنند چرا که ایران را زبان فارسی حفظ می‌کند. بخش مهمی از این وحدت ملی و تمامیت ارضی درگرو زبان و ادبیات فارسی است.

به گزارس خبرگزاری دولتی ایلنا، نشستی با عنوان «از حماسه جنگ چالدران تا دفاع مقدس» چهارشنبه 10 مهر 1398 با همت نشریه وطن‌یولی در سالن استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور ناصر تکمیل همایون پژوهشگر علوم اجتماعی و تاریخ‌دان، روح‌الله هادی، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و سرتیپ دوم منصور کاظمیان برگزار شده است.

روح‌الله هادی در ادامه می گوید: «تاریخ به معنای ریشه‌دار و خانواده‌دار بودن است‌. وقتی می‌گویند فردی خانواده‌دار است به این‌ معنی است که کار نامطلوبی از وی سر نمی‌زند. ایران هم یک کشور ریشه‌دار است و باید به این مسئله افتخار کرد. زمانی که تاریخ‌ داریم اصالت نیز داریم. زمانی که تاریخ نیست نمی‌شود انتظارت اصالت نیز داشت. بی‌دلیل نیست که برخی کشورهای تازه تاسیس با هزینه‌های هنگفت تاریخ می‌سازند. در دنیا کشورهای نوبنیاد میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا یک قطعه کوچکی از یک سنگی را تملک کنند؛ بنابراین تاریخ اصالت و ریشه ماست. تاریخ به ما نشان می‌دهد که ما کسی بوده­ ایم. اگر با همین نگاه تاریخی به هر پدیده‌ای نگاه کنیم کسانی که سراغ آن پدیده می‌روند و می‌خواهند آن واقعه را به‌عنوان یک امتیاز برای خودشان قلمداد کنند بی‌شک کوشش می‌کنند که آن را تاریخی کنند بنابراین دوستی هر چه تاریخ‌دارتر باشد ارزشمندتر است.»

او می افزاید: «شاهنامه در تبیین هویت ملی ما ایرانیان است و شاهنامه تنها شاهنامه نیست درواقع خدای‌نامه است و خدای‌نامه هم در واقع تاریخ است پیش از آنکه تاریخ به‌صورت یک رشته دانشگاهی در دنیا پدید آید؛ بنابراین ما به هر یک از آثار تاریخ‌دانان فارسی‌زبان یا عربی زبان نگاه می‌کنید آغاز آن همانند آغاز شاهنامه است. اگر به تاریخ بلعمی، بیهقی و دیگران نگاه کنیم همانند شاهنامه آغاز می‌شود.ما اولین جلوه دفاع از میهن، خانه و خانواده را در زندگی کیومرث به عنوان اولین انسان می‌بینیم. همه می‌دانیم که کیومرث نخستین انسان یا پادشاه در شاهنامه است و اولین کسی که مجبور به دفاع از داشته‌هایش می‌شود بازهم کیومرث است؛ و جالب اینکه اولین قربانی دفاع هم سیامک فرزند کیومرث است. با کمی تسامح اولین شهیدی که این فرهنگ و تمدن تقدیم بشریت کرده است سیامک بود. شاهنامه نخستین دلیل دشمنی را حسد برمی‌شمارد و این نه‌تنها در ساحت انسانی سبب نزاع میان انسان‌هاست در ساحت جهانی هم سبب می‌شود دولت‌ها به عزت دولت دیگری حسد برند.»

او در ادامه سخنان خود می گوید: «در معنای اسطوره‌ای و حماسی وطن به معنای کنونی را نداریم ولی به‌هرحال هر ملت و فرهنگی یک خاک جای برای رشد خودش داشته است. مگر می‌شود تمدنی بیرون از زمین رشد کند و هر زمینی که تمدنی در آن به وجود آید آنجا وطن آن تمدن است. بنابراین امکان ندارد یک تمدن در خلأ به وجود آید بلکه باید زمینی، مکان مقدسی وجود داشته باشد. نظامی هم با آن شعر می‌خواهد بگوید که این سرزمین به خاطر این تمدن و فرهنگ دل جهان است؛ بنابراین با از این فرهنگ و تمدن و وطن دفاع کرد. بنابراین در شاهنامه اولین دفاع از وطن با قربانی بزرگی به نام سیامک آغاز می‌شود و سیامک اولین شهید مدافع وطن است؛ و سلسله این شهادت‌ها بعداً ادامه پیدا می‌کند. در شاهنامه ایرج مورد رشک قرار می‌گیرد و تور و سلم برادرشان را می‌کشند. دلیل حسادت سلم و تور به این دلیل است که فریدون ایران را به ایرج بخشید و درواقع ایرج فدائی ایران شد. شما اگر از این چشم‌انداز به شاهنامه بنگردید می‌بینید که تاریخ دفاع از این سرزمین خیلی قدیمی است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا