آذربایجان

سئوگی” آذربایجانی در اولین سالگرد تولد همچنان محروم از شناسنامه

والدین سئوگی دختر آذربایجانی ساکن شهرستان میانه با گذشت یک سال از تولد فرزندشان همچنان از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندشان به علت مغایرت با دستورات و بخش نامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان مذکور خبر میدهند.

رعنا بالار مادر سئوگی با انتشار پستی به همراه تصویر فرزندش در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

“امروز ۸ دی ماه اولین سالگرد تولد دخترم #سئوگی است،اما سئوگی همچنان بدون شناسنامه است!

#سئوگی اسمی است که ما در بدو تولد برای دخترمان انتخاب کرده ایم ولی بعد از یک سال تلاش و دوندگی اداره ی ثبت احوال به دلایل واهی (ترکی بودن اسم و حمزه دار بودن )از صدور شناسنامه به این اسم خودداری میکند.

پیشتر والدین “آییل” ، “آنار” ، “یاغیش” ، “آتاکان” ، “اوغوز” ، “تورکای” ، “تارکان” ،”آلپ ارسلان”و “آننا” نیز در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

در جمهوری‌ اسلامی ایران کودک فاقد شناسنامه و کد ملی محروم از تمامی خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی بوده و عدم دریافت شناسنامه برای فرزندان، والدین آذربایجانی را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق بین المللی حقوق کودک می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا