جهاندانش و فن آوری

ساخت سلاحی جدید که می‌تواند پهپادها را مانند سربازان هخامنشی تار و مار کند

شرکت‌های "اِپیروس" و "نورثروپ گرومن" سلاح جدیدی به نام "لئونیداس" ساخته‌اند که پهپادها را به شکل دسته‌جمعی با انرژی مایکروویو به یک‌باره غیرفعال می‌کند.

پهپادهای کوچک فرصت های بسیار ترسناکی را برای تروریست ها فراهم می کنند. در واقع، از آنها در برخی از سوء قصدها توسط داعش به عنوان راهی برای حمله از راه دور به مخالفان در سوریه مورد استفاده قرار گرفته‌ است اما تا کنون موارد بیشتری از استفاده آن در عملیات‌های تروریستی دیده نشده است.

با این حال، لیست اهداف بالقوه پهپادها تقریباً بی پایان است و از این فناوری ارزان و در دسترس، در بازی های بزرگ ورزشی گرفته تا فرودگاه های بین المللی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر توسعه پهپادهای با هوش مصنوعی، آنها را در آینده نزدیک ترسناک‌تر خواهد کرد و توسعه اقدامات دفاعی در برابر پهپادها بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

اکنون سلاح «اپیروس لئونیداس» که یک سیستم ضد الکترونیکی چند هدفی است برای دفع و از کار انداختن انبوهی از مهاجمان پهپادی ساخته شده است.

«لئونیداس» نام پادشاه معروف اسپارتا است که با ۳۰۰ سرباز خود در برابر هخامنشیان در تنگه «ترموپیل» مقاومت کرد.

در هر صورت، فناوری چشمگیر «لئونیداس» -به اندازه یک تریلر کوچک تاشو- یک سلاح انرژی هدایت شونده است که با استفاده از انرژی مایکروویو پرقدرت، پرنده‌های الکترونیکی را از کار می اندازد و پرتوهای قابل هدایت انرژی را هزاران بار در ثانیه شلیک می کند.

«لئونیداس» با استفاده از قابلیت شلیک پرتو دقیق خود، می تواند یک هدف را از بین اهداف مختلف انتخاب کند، یا در حالت شلیک گسترده یک باره به یک منطقه حمله کند و مانند مگس تعداد زیادی پهپاد را منهدم کند.

این سیستم همچنین می‌تواند “یک میدان نیرو” ایجاد کند که هیچ دستگاه الکترونیکی نمی تواند بدون آسیب از آن عبور کند.

شرکت «نورثروپ گرومن» و «اپیروس» اعلام کرده که پس از یک آزمایش اولیه که در آن لئونیداس با موفقیت ۶۶ فروند پهپاد را از کار انداخت، وزارت دفاع ایالات متحده در حال آماده سازی برای شروع استفاده از آنها برای استفاده عملیاتی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا