آذربایجانجهانسیاست

سازمان ملل و آمریکا آذربایجان و ارمنستان را به توقف تنش‌ها و آغاز مذاکرات فراخواند

سازمان ملل و آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ آبان، از آذربایجان و ارمنستان خواستند که همه مسائل را از طریق گفتگو و خویشتنداری حل و فصل کنند. 

سازمان ملل و آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ آبان، از آذربایجان و ارمنستان خواستند که همه مسائل را از طریق گفتگو و خویشتنداری حل و فصل کنند.

فرهان حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در یک جلسه مطبوعاتی گفت: «ما از طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند و مطابق بیانیه‌های سه‌جانبه ۹ نوامبر و ۱۱ ژانویه عمل کنند و همه نگرانی‌های مربوطه را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند. ما می‌خواهیم از بازگشت به هر گونه تنش‌هایی که قبلاً دیده‌ایم اجتناب شود.»

وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه ۲۵ آبان اعلام کرد ایالات متحده آمریکا از ارمنستان و آذربایجان خواسته است فورا مذاکرات را از سر بگیرند و درگیری‌ها را متوقف کنند.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، وزیر دفاع آذربایجان و ارمنستان پس از گفتگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اقداماتی را برای رفع تنش انجام دادند و اوضاع در کوه کلیسالی به حالت عادی بازگشته است.

وزارت دفاع آذربایجان سحرگاه روز سه‌شنبه ۲۵ آبان اعلام کرد، ارتش ارمنستان تنش را در مرز وخیم تر کرده و توپخانه سنگین خود را به کار انداخته است.

در بیانیه صبح دیروز وزارت دفاع آذربایجان آمده بود: «به منظور جلوگیری از فعالیت نظامی نیروهای مسلح ارمنستان، واحد ها و نیروهای مستقر در مسیر کلبجر و لاچین بلافاصله عملیات فوری انجام دادند… در نتیجه اقدامات قاطعانه، نظامیان ارمنی خلع سلاح و بازداشت شدند، تعداد زیادی سلاح با کالیبرهای مختلف و مقدار زیادی مهمات کشف و ضبط شد.»

همچنین، رسانه های ارمنستان، سه‌شنبه ۲۵ آبان گزارش دادند که ارتش ارمنستان در درگیری های شدید در مرز آذربایجان متحمل خسارات سنگینی شده است.

به گزارش آرم‌تایمز، ارمنستان تاکنون ۱۰ نظامی را از دست داده و ۶ نفر نیز مجروح شده است. همچنین ۶ سرباز ارمنی اسیر شدند و طرف ارمنی دو پست نظامی را از دست داده است.

جنرال نیوز ارمنستان به نقل از منابعی در وزارت دفاع این کشور گزارش می دهد که شش نظامی ارمنی در جریان درگیری های جاری اسیر شده اند. این خبر توسط روزنامه هراپارک نیز تایید شده است.

همچنین بخوانید: تصویری؛ نظامیان آذربایجانی سربازان ارمنی را از مواضع خود در لاچین خارج کردند

همچنین بخوانید: بکار گیری توپخانه سنگین توسط ارتش ارمنستان؛ تعدادی از سربازان ارمنی اسیر شدند

همچنین بخوانید: رسانه های ارمنستان: ارتش ارمنستان ۲ پست مرزی و ۱۰ نظامی خود را از دست داد 

همچنین بخوانید: وزارت دفاع آذربایجان: «واحد‌های ارتش ارمنستان با وحشت مواضع خود را ترک می‌کنند»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا