آذربایجان

سالروز آزادسازی کلبجر از اشغال است

۳ سال از آزادسازی کلبجر می گذرد

به گزارش آذنیوزتی وی، عملیات ضد تهاجمی ارتش آذربایجان علیه تجاوزات ارمنستان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ با پیروزی به پایان رسید.

ارتش آذربایجان در طول ۴۴ روز جنگ میهنی بیش از ۳۰۰ شهرک مسکونی و همچنین ارتفاعات مهم استراتژیک را در مسیرهای آغدره، مروداغ و زنگیلان آزاد کرد.

ارمنستان با درک اینکه با آزادسازی شوشا در ۸ نوامبر در جنگ شکست خورده است مجبور به امضای قانون کاپیتولاسیون شد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در تاریخ ۱۰ نوامبر بیانیه ای را امضا کردند.

بر اساس بند ۶ این بیانیه شهرستان کلبجر به آذربایجان بازگردانده شد. اگرچه در این بیانیه بازگشت کلبجر تا ۱۵ نوامبر پیش بینی شده بود، اما ارامنه از طریق روسیه از آذربایجان ۱۰ روز برای تخلیه منطقه فرصت خواستند. آذربایجان با مبنا قرار دادن اصول انسان دوستی مصالحه کرد و به ارامنه ۱۰ روز فرصت داد. در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ شهرستان کلبجر به آذربایجان بازگردانده شد.

بدین ترتیب، اشغال ۲۷ ساله کلبجر به پایان رسید.

با این حال، در طول مهلت ۱۰ روزه، ارامنه مطابق با شخصیت خود رفتار کردند، و کلبجر را تخریب کردند، خانه‌ها، ساختمان‌ها را غارت کردند، سوزاندند، درختان را قطع کردند و با ترک منطقه‌ به تروریسم زیست‌محیطی متوصل شدند. علاوه بر این، قبل از خروج از کلبجر، در مناطق مختلف شهرستان در گذرگاه های جاده ای مین های ضد نفر و ضد تانک به کار گذاشتند. در نتیجه در ۴ ژوئن ۲۰۲۱ خودروی حامل خبرنگاران در منطقه روستای سوسوزلوق کلبجر مورد اصابت مین ضد تانک قرار گرفت و در نتیجه انفجار، محرم ابراهیم اف خبرنگار “آذرتاج” و سراج تصویربردار آذ تی و سراح آبیش اف و نماینده رئیس اداره کلبجر در منطقه اداری روستای سوسوزلوق معاون عارف علی اف کشته و ۴ نفر زخمی شدند.

لازم به ذکر است که بر اساس بند ۲ بیانیه سه جانبه، منطقه آغدام در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین طبق بند ۶ در اول دسامبر به آذربایجان بازگردانده شد.

آذربایجان موفق شد مناطق آغدام، کلبجر و لاچین را بدون تلفات از اشغال آزاد کند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ آزادسازی منطقه کلبجر از اشغال را به مردم آذربایجان تبریک گفت.

به مناسبت آزادسازی کلبجر از اشغال، مدال «برای آزادی کلبجر» در جمهوری آذربایجان تأسیس شد.

به دستور رئیس جمهور الهام علی اف، نظامیانی که با شرکت در عملیات نظامی برای آزادسازی کلبجر از اشغال، شجاعت و دلاوری شخصی از خود نشان دادند، مدال «برای آزادی کلبجر» اعطا شد.

بر اساس فرمانی که امسال توسط الهام علی اف رئیس جمهور امضا شد، ۲۵ نوامبر روز شهر کلبجر است.

لازم به ذکر است منطقه کلبجر در تاریخ ۲ آوریل ۱۹۹۳ توسط نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شد.

ارمنستان در جریان اشغال، شهر کلبجر را غارت و ویران کرد و مناطق مسکونی منطقه، آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گورستان ها از روی زمین حذف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا