خاورمیانه

سالیوان: راهی طولانی تا عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان در پیش است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که هنوز راهی طولانی برای توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی در پیش است و چنین توافقی قریب الوقوع نیست

جیک سالیوان در پاسخ به این پرسش که آیا خبر دستیابی به توافقی بین اسرائیل و عربستان به زودی اعلام خواهد شد، گفت: «هنوز راهی طولانی در پیش است. اما صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی یک توافق بزرگ خواهد بود.»

Flag of Israel and flag of Saudi Arabia

واکنش اسرائیل به معرفی کنسول عربستان سعودی در شرق اورشلیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که هنوز «مسائل فنی بسیاری» برای مذاکره بین سه کشور باقی مانده است.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات بین آمریکا و عربستان بر سر مسائل مختلف از جمله عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل منتشر شده است.

در همین زمینه وزیر خارجه اسرائیل ۱۱ مرداد ابراز «خوش‌بینی» کرد که دستیابی به توافق سیاسی بین کشورش با عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه تا هفت ماه دیگر امکان‌پذیر باشد.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

مقامات یادشده محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده‌ بودند که در ۹ تا ۱۲ ماه آینده جزئیات این توافق می‌تواند نهایی شود، اما هنوز موانع مهمی بر سر راه آن وجود دارد.

هم‌زمان روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده که بعد از ماه‌ها تلاش دولت جو بایدن، فرم طرح صلح میان اسرائیل و عربستان آشکارتر شده است.

طبق این گزارش، پس از دیدارهای جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقامات ارشد عربستان پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

نشریه اکسیوس روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات جیک سالیوان نوشت، به دنبال گزارش‌ٰهای متعدد در خصوص نزدیک بودن توافق بین عربستان و اسرائیل، سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلاشی برای کاهش انتظارات در این زمینه است.

اکسیوس می‌گوید، مقامات امریکایی قبلا به این نشریه گفته بودند که دولت بایدن در صدد است تا موضوع عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را تا پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی به نتیجه برسانند.

طبق این گزارش، کماکان چند موضوع از جمله مساله توافق دفاعی عربستان و آمریکا و همچنین غنی سازی اورانیوم توسط ریاض هنوز حل وفصل نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا