جهانسیاست

سخنان تهدیدوار شی جین‌پینگ خطاب به جهان در سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین 

روز چهارشنبه ۹ تیر، در سالگرد صدمین سال تاسیس حزب کمونیست چین، رئیس جمهور چین در میدان تیان آن‌من در پکن سخنان تهدیدواری خطاب به جهان گفت.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه‌های بین‌المللی، روز چهارشنبه ۹ تیر، در سالگرد صدمین سال تاسیس حزب کمونیست چین، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به جمعیت هزاران نفری در میدان تیان آن‌من در پکن گفت که هرگونه نیروهای خارجی که برای “زورگویی، ستم یا بردگی” مردم چین تلاش می کنند با “دیوار فولادی” روبرو خواهد شد.

شی با تمجید از نقش حزب کمونیست چین در ایجاد “جامعه متوسط ​​مرفه” بدون فقر مطلق، نسبت به استقلال تایوان هشدار داد و گفت که چین با سلطه طلبی و سیاست قدرت‌طلبی مخالف است.

شی همچنین با بیان اینکه پکن رویکرد “یک کشور، دو سیستم” به هنگ کنگ را حفظ می کند، ممنوعیت اعتراض شهروندان با تاکید بر امنیتی کردن شهر در سالگرد تحویل آن از حاکمیت بریتانیا به چین، بر سرکوب مخالفت در تایوان توسط پکن تاکید کرد.

تحلیلگران می‌گویند: “چین در دوره شی جین پینگ، در عرصه داخلی بسیار سرکوبگرتر و در سطح بین المللی پر مدعا عمل کرده است؛ و این را اغلب از طریق”دیپلماسی گرگ جنگجو” و اقدامات تهاجمی در مرزهای دریای جنوبی چین و مرزهای جنوب آسیا انجام داده است. این اقدامات آنقدر تهاجمی است که افکار جهانی را به ضد خود تبدیل می کند.”

گفتنی است که «گرگ جنگجو» نام یک فیلم اکشن چینی است که فعالیت‌های ماموران عملیات نیرو‌های ویژه چین را به تصویر می‌کشد. چین با این فیلم سعی در تقویت غرور ملی و میهن پرستی در چین کرده است. در واقع، اطلاق نام این فیلم به دیپلماسی جدید چین، به مثابه تشبیه دیپلمات‌های چینی به ماموران عملیات‌های ویژه است. با این تفاوت که دیپلمات‌های چین، در عالم واقع برای هژمونی چین تلاش می‌کنند.
از سوی دیگر، چین ضمن تایید رویکرد جدیدش در دیپلماسی، با اطلاق عنوان «دیپلماسی گرگ جنگجو» مخالفت کرده و آن را اقدامی برای بدنام کردن دیپلماسی چین ارزیابی کرده است.
حزب کمونیست چین چندین بار خود را بازسازی کرده است؛ از کنار گذاشتن مدل های شوروی تا تأکید معاصر خود بر قوم گرایی چینی. اما عزم لنینیستی آن در راستای تنهاترین قدرت موجود در چین هرگز تغییر نکرده است؛ حتی اگر توانایی این تنها قدرت مطلق در اجرای اقتدار خود در بعضی مواقع ضعیف عمل کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا