ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران: نسبت به گذشته پیشرفتی در مذاکرات اتفاق نیفتاده است

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین برای احیای برجام را برعهده دارد، در روزهای اخیر به تهران و سپس به واشینگتن سفر کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت تهران از طریق اتحادیه اروپا خواست خود از آمریکا را مطرح کرده اما هنوز پاسخ جدیدی دریافت نکرده و نسبت به گذشته پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین برای احیای برجام را برعهده دارد، در روزهای اخیر به تهران و سپس به واشینگتن سفر کرد.

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۵ فروردین در نشست خبری هفتگی خود در این باره گفت: «آقای مورا در سفر به تهران حامل نکاتی بود. پیام ما و خواست ما بسیار روشن بود و تلاش کردیم مسیر دیگری را طی کنیم اما هنوز پاسخ جدیدی از سوی آمریکایی‌ها دریافت نشده است.»

او موارد اختلاف تهران و واشینگتن را «موضوع افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و انتفاع اقتصادی ایران» از توافق احیای برجام اعلام کرد.

این در حالی است که پیشتر برخی مقام‌های جمهوری اسلامی خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را به عنوان پیش‌شرط توافق اعلام کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر این که جو بایدن و کاخ سفید «تصمیم خود را نگرفته‌اند»، آمریکا را «مسئول توقف امروز مذاکرات» دانست و گفت کاخ سفید کل یک توافق را گروگان مسایل حزبی و داخلی آمریکا کرده است.

پیشتر امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور نیز روز یکشنبه ۱۴ فروردین در گفت‌وگوهای جداگانه تلفنی خود با دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه عمان، آمریکا را مسئول طولانی‌تر شدن مذاکرات وین دانسته بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که توافق برای احیای برجام «در دسترس» و «نزدیک» است، اما رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قریب‌الوقوع بودن این توافق را رد کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته با تایید این که موضوع‌های کمی در مذاکرات هسته‌ای وین باقی مانده، اعلام کرد مسئولیت اتخاذ تصمیم‌ها در این باره برعهده تهران است.

مذاکرات احیای برجام که پس از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا و در اواخر دوران ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شد، هنوز به سرانجام نرسیده و گزارش‌ها حاکی از جمع شدن چادر خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ، محل مذاکرات اتمی وین است.

همچنین در حالی که مذاکرات تهران و ریاض به میانجیگری بغداد متوقف شده، خطیب‌زاده از آمادگی جمهوری اسلامی برای ادامه دادن این گفت‌وگوها خبر داد و گفت: «ما نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی ارائه کرده‌ایم و آن‌ها باید نظرات خود را اعلام کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا