ایران

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: کشتن نیروهای‌مان در سوریه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران تهدید کرد که جمهوری اسلامی به کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در سوریه بر اثر حملات اسرائیل، گفت که «جمهوری اسلامی در ارتباط با هر تعرضی که وارد شود، پاسخ خواهد داد.»

او تاکید کرد:«هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه، بدون واکنش نخواهد ماند و کسانی که اقدام می‌کنند و اقدام کرده‌اند این موضوع را تجربه کرده‌اند.»

سپاه پاسداران روز ۱۱ آذر از کشته شدن دو تن از اعضایش به نام‌های «محمدعلی عطایی شوچه» و «پناه تقی‌زاده»، در حملات اسرائیل به سوریه خبر داده بود. درجه این دو نیروی سپاه پاسداران در عکس‌هایشان سرتیپ دوم است که احتمالا پیش از کشته شدن دارای درجه سرهنگی بوده‌اند و پس از کشته شدن بر اساس روال معمول به آنان یک درجه ترفیع داده شده است.

پیشتر اعلام شده بود که ارتش اسرائیل در حملاتی موشکی پایگاه‌های وابسته به حزب‌الله و جمهوری اسلامی را در حومه دمشق هدف قرار داده است.

پس از جنگ در غزه راکت‌هایی از سوریه به اسرائیل شلیک شده است. همچنین اسرائیل حداقل چهار بار به سوریه حمله هوایی کرده است.

از جمله روز پنجم آذر فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف حملات موشکی اسرائیل قرار گرفت.پیش از آن نیز اسرائیل این فرودگاه و فرودگاه حلب را هدف قرار داده بود.

پس از جنگ غزه همچنین «گروه مقاومت اسلامی عراق» و دیگر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، بیش از ۷۰ حمله علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌‌اند. آمریکا نیز در واکنش به این حملات چندین بار پایگاه‌های گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در عراق را هدف قرار داده است.

از جمله روز ۱۲ آذر مقامات عراقی خبر دادند که پنج شبه‌‎نظامی عضو گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در شمال شهر کرکوک عراق کشته شدند.

شیعیان حوثی یمن نیز چندین بار شهر بندری ایلات اسرائیل حملات موشکی وپهپادی کرده و به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

در همین حال سنتکام اعلام کرد که شیعیان حوثی روز یکشنبه به سه شناور تجاری در آب‌های جنوب دریای سرخ حمله کردند که ناو آمریکایی «یواس‌اس کارنی» به آنان کمک کرد.

یکی از این کشتی ها «یونیتی اکسپلورر» متعلق به بریتانیا است. در همین حال سخنگوی دولت بریتانیا حمله شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم و تاکید کرد که جمهوری اسلامی مسئولیت اقدامات نیروهای نیابتی خود را بر عهده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا