آذربایجانایران

سرطان‌ معده و‌ دیگر بیماریهای‌ گوارشی‌ ارمغان آلودگی رودخانه‌ «قارا سو» و محیط زیست اردبیل

روند آلوده سازی رودخانه «قارا سو» از هر دو ناحیه پسماندهای شهرکهای صنعتی استان و آب و فاضلاب اردبیل‌ همچنان‌ ادامه دارد.این مسئله در شرایطی است که هر ثانیه از این آلوده سازی، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به محیط زیست، حیات وحش و سلامتی شهروندان و اهالی منطقه وارد می کند.

در شرایطی که مشکل آلوده سازی پر آب‌ترین رودخانه سالیان گذشته استان اردبیل یعنی رودخانه «قارا سو» به‌ طول‌ ۲۱۰ کیلومتر، از ماه ها پیش ادامه داشته و حتی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نمین در دی ماه سال ۱۴۰۲ از شرایط بغرنج این رودخانه بازدید داشته و به این موضوع نیز ورود کرده اند با این وجود بنا به مشاهدات میدانی و اظهارات متخصصین حوزه محیط زیست آلوده سازی این رودخانه و رهاسازی‌ پسابهای‌ صنعتی و شیمیایی در آن روندی صعودی داشته است.

متخصصین و فعالین حوزه محیط زیست معتقدند معرفی خاطیان یا عاملان کم کاری شرایط این رودخانه، نه جان از دست رفته حیات وحش و گونه های جانوری منطقه را بر می گرداند و نه سلامتی احتمالی به خطر افتاده و آسیب دیده اهالی منطقه را جبران می کند. این فعالین خواستار برخورد جدی با عوامل و بانیان این اتفاق هستند که سریعا مانع از تداوم آلوده سازی شده و اقدام پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از تکرار چنین فجایع زیست محیطی که به گفته مدیرکل محیط زیست استان اردبیل، در حال حاضر مهمترین مشکل محیط زیست اردبیل است، گرفته شود.

 ۸۰ درصد فاضلاب ریخته شده به رودخانه «قارا سو» مربوط به اردبیل و مابقی نمین است. همچنین یکی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ۲ اردبیل نیز موظف به جلوگیری از ورود پساب اسیدی به رودخانه قارا سو شده اند.

رودخانه‌ «قارا سو» در‌ اردبیل آب‌ زراعی‌ بیش‌ از‌ ۱۰۰ روستای‌ اطراف اردبیل را‌ تامین‌ می‌ کند‌ که‌ عمده ترین‌ محصولات‌ تولیدی‌ آنها‌ سیب زمینی، چغندر‌ و‌ گندم‌ است. لازم‌ به‌ یاد‌ آوری‌ است، استان اردبیل رتبه نخست از بابت مبتلا بودن به سرطان‌ معده و‌ دیگر بیماریهای‌ گوارشی‌ در ایران را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا