جهاندانش و فن آوری

سفر به تعویق افتاده فضایی آغاز شد؛ موشک اسپیس‌اکس پرتاب شد

اداره کل ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) لحظات زنده پرتاب موشک و فضاپیمای متعلق به اسپیس‌اکس را به ایستگاه فضایی بین المللی در تلویزیون ناسا پخش کرد.

اسپیس‌اکس اولین تلاش خود برای پرواز به فضا از خاک ایالات متحده را انجام داد. شاتل فضایی «کریو دراگون» دو فضانورد ناسا را برای حمل به ایستگاه فضایی بین المللی، دیروز شنبه ۱۰ خرداد، ساعت ۲۳:۵۲ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی در فلوریدا با موشک پرتاب شد.

اسپیس‌اکس با مالکیت ایلان ماسک با پرتاب موفقیت آمیز خود، به اولین شرکت تجاری تبدیل شد که از ایالات متحده یک شاتل فضایی سرنشین دار را به مدار فرستاد. بدین ترتیب انتظار می رود ناسا از وابستگی به روسیه در پرتاب‌های دور  به ایستگاه فضایی بین المللی خلاص شود.

موشک اسپیس‌اکس در ابتدا قرار بود چهارشنبه ۲۷ ماه مه پرتاب شود. ولی به دلیل وخیم تر شدن شرایط جوی در روز چهارشنبه، پرتاب موشک به شنبه ۳۰ مه موکول شد.

ایالات متحده با این پرتاب از شر هزینه های گزاف خلاص شد
موفقیت در این پرتاب همچنین به ناسا امکان بازگشت حدود ۸۵ میلیون دلاری را داد که برای هر صندلی به منظور ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی به روسیه پرداخت می‌کرد.

ناسا که از سال ۲۰۱۱ پرتاب خدمه دار خود را تعلیق کرده بود از فضاپیمای سایوز روسی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی در هر سفر فضایی استفاده می کرد.

ناسا بیش از ۳ میلیارد دلار حمایت مالی کرد
اسپیس‌اکس که بودجه ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار از پروژه ناسا برای انجام پرواز فضایی دریافت کرده است، انتظار می رود در پروژه‌های بعدی که برای صنعت فضایی انجام می شود، موفقیت بیشتری کسب کند.

شرکت تجاری اسپیس‌اکس مستقر در کالیفرنیا که متعلق به ایلان ماسک می باشد، شش سال اخیر را در ساخت و آزمایش کپسول فضایی کریو دراگون صرف کرد.

این شرکت در طول سالها بارها سفرهایی بدون سرنشین به ایستگاه فضایی انجام داده است. روز گذشته، برای اولین بار در سفر به ایستگاه فضایی بین المللی با پرواز آزمایشی «اسپیس‌اکس دمو-۲» تلاش شد تا یک شاتل فضایی را با خدمه به مدار کم ارتفاع زمین برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا