جهاندانش و فن آوریمحیط زیست

سقوط موشک فضایی غول‌پیکر چین به زمین: کشورهایی که بیشترین زباله‌ فضایی را تولید می‌کنند

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند موشک فضایی چین که چندی پیش در مدار زمین قرار گرفته بود، روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت پس از اتمام ماموریت خود به سمت زمین سقوط کرده است.

به گزارش یورونیوز موشک «لانگ مارچ بی‌۵» با ۸۴۹ تن وزن روز ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) از سکوی ونچانگ واقع در جزیرهٔ جنوبیِ هاینانِ چین به فضا پرتاب شد و ۸ دقیقه بعد سفینهٔ بی‌سرنشین آن در ارتفاع ۸ هزار کیلومتری مدار زمین رسید.

هسته ۱۸تنی این موشک فضایی، بزرگترین شیء دهه‌های اخیر است که به صورت کنترل نشده از مدار زمین در جو سقوط کرده است. بزرگترین موشکی که پیش از این به سطح زمین برگشته بود موشک سالیوت-۷ در سال ۱۹۹۱ بود که ۳۹ تن وزن داشت.

موشک‌های قدیمی و ماهواره هایی که تاریخ مصرفشان تمام شده است غالبا به زمین سقوط می کنند ولی وزن آن‌ها اکثرا از چندین تن بیشتر تجاوز نمی کند.

از سوی دیگر روسیه با داشتن بیش از ۱۴ هزار تکه زباله فضایی که در حال گردش به دور زمین هستند، رتبه اول تولید زباله‌های فضایی را دارد.

به گزارش دیلی‌میل آمارهای اینفوگرافیک تازه میزان تولید زباله‌های فضایی توسط کشورهای مختلف نشان می دهد که روسیه با تولید ۱۴ هزار و ۴۰۳ تکه زباله فضایی، بیشترین کشور تولید کننده این قطعات است.

در این گزارش پس از روسیه، آمریکا با داشتن ۸ هزار و ۷۳۴ تکه زباله فضایی، در جایگاه دوم قرار دارد.

در مورد موشک سقوط کرده چینی جاناتان مک دوول، اخترشناس در مرکز ستاره‌شناسی اسمیثونیان هاروارد، می گوید مسئولان چینی می توانستند با اضافه کردن یک موتور مانور مداری، موشک خود را در پایان دور اول گردش خود به سمت یک مکان امن هدایت کنند اما طبق شواهد مایل به مخارح بیشتر در این باره نشده اند.

لازم به ذکر می‌باشد که پرتاب دو موشک« ۷‌اِی» و« ۳‌بی»از سوی چین به‌ترتیب در ماه‌های مارس و آوریل امسال با شکست مواجه شده بود.

ایستگاه فضایی چین که تیان‌گونگ، یعنی «کاخ آسمانی» نام دارد قرار است تا سال ۲۰۲۲ تکمیل شود و ظرفیت ۶ فضانورد را خواهد داشت. این ایستگاه از سه بخش تشکیل شده و علاوه بر محل زندگی و فعالیت فضانوردان، دو آزمایشگاه جداگانه را نیز شامل می‌شود.

برنامه فضایی چین بیشتر ماهیت نظامی دارد و ایالات متحده اکثر همکاری‌های فضایی با این کشور را به دلیل مسائل امنیت ملی ممنوع کرده است.

در حال حاضر، پس از روسیه و آمریکا، چین با ۴ هزار و ۶۸۸ تکه در جایگاه سوم و فرانسه با داشتن ۹۹۴ تکه زباله در جایگاه چهارم قرار دارد.

روسیه در دو سال اخیر بیشترین سهم را در تولید زباله‌های فضایی داراست و اخیرا ۶۵ قطعه زباله دیگر نیز به دلیل متلاشی شدن یک موشک روسی در مدار، به فضا رها شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا