ایرانسیاست

سفیر ایران در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس احضار شد

وزارت امور خارجه انگلیس، سفیر ایران در این لندن را بابت تامین نفت برای دولت سوریه احضار کرد.

وزارت امور خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران تعهد خود به عدم انتقال نفت کشتی آدریان دریا-1 به سوریه یا هر کشور دیگری که در لیست تحریم‌های اروپا قرار دارد، نقض کرده است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه محموله نفتکش مذکور به دولت سوریه تحویل داده شده، آمده است: برای اعتراض به این موضوع، سفیر ایران به وزارت امور خارجه بریتانیا احضار شده است.

براساس بیانیه مذکور دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است: فروش نفت ایران به سوریه نقض هنجارهای بین‌المللی است و انگلستان آن را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد».

گفتنی است منطقه خودمختار جبل‌الطارق در جنوب اسپانیا در 4 ژوئیه سال جاری این نفتکش را به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد.

نفتکش “آدریان دریا” که پیشتر “گریس 1” نام داشت، در 18 اوت پس از 5 هفته توقیف در جبل الطارق به اتهام حمل نفت به سوریه، آزاد شد. پس از آن ایالات متحده تاکید کرد که هر اقدامی برای ممانعت از تحویل این نفت به سوریه انجام خواهد داد.

مقامات جبل‌الطارق پس از رفع توقیف این نفتکش، اعلام کرده بودند که تهران تضمین داده‌ است این کشتی به سمت سوریه حرکت نخواهد کرد.

نفتکش مذکور، پس از آزادی با 2 میلیون بشکه نفت به سوی یونان حرکت کرد اما سپس مسیر خود را به بندر مرسین در جنوب ترکیه تغیر داد اما بعد از آن مقصد خود را به سمت سوریه عوض کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا