جهان

سقوط ماهواره تجسسی کره شمالی و فعال شدن سامانه‌های هشدار عمومی در سئول و اوکیناوا

خبرگزاری دولتی کره شمالی از شکست پرتاب ماهواره تجسسی این کشور و سقوط آن در دریای زرد در غرب شبه‌جزیره کره خبر داد. پرتاب این ماهواره باعث شده سامانه‌های هشدار عمومی در پایتخت کره جنوبی و استان اوکیناوای ژاپن فعال شوند.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، ماهواره چولیما-۱ در مرحله دوم پرتاب به دلیل روشن شدن غیرعادی موتور، نیروی محرکه‌اش را از دست داد و سقوط کرد.

ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد نیروهای این کشور در حال جستجو برای بازیابی تکه‌های متلاشی شده ماهواره کره شمالی هستند.

از سوی دیگر، خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی گزارش داد کره‌ شمالی ممکن است تا پیش از ۲۱ خرداد، به پرتاب یک ماهواره دیگر اقدام کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره نظامی را محکوم کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اقدام کره شمالی را در پرتاب ماهواره با استفاده از فناوری موشک بالستیک محکوم کرد و گفت واشینگتن در هماهنگی با متحدان خود در حال بررسی وضعیت است.

پیش‌تر ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی یک ماهواره فضایی را پرتاب کرده و ضمن فعال کردن آژیرهای خطر در سئول، از ساکنان پایتخت خواست برای تخلیه خانه‌های خود آماده باشند.

از سوی دیگر، دولت ژاپن اعلام کرد کره شمالی یک موشک پرتاب کرده و ضمن فعالسازی سامانه هشدار استان اوکیناوا، از ساکنان این منطقه خواست در جاهای امن پناه بگیرند.

پس از گذشت مدتی، دولت‌های کره جنوبی و ژاپن به وضعیت هشدار پایان داده و اعلام کردند خطری سئول و اوکیناوا را تهدید نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا