ایرانجهان

سناتور هاگرتی با انتقاد از دولت بایدن خواستار فعال‌شدن سازوکار «ماشه» علیه ایران شد

سازوکار ماشه در برجام با اصرار آمریکایی‌ها در این توافق‌نامه گنجانده شد تا اگر ایران از برجام سرپیچی کرد تحریم‌های بین‌المللی دوباره علیه تهران اعمال شود

بیل هاگرتی، سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از رویکرد دولت بایدن که باعث نزدیک‌شدن ایران به تولید بمب اتم شده است، همچنین عدم همراهی کاخ سفید با متحدان برای محکومیت تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شدیدا انتقاد کرد.

هاگرتی شنبه سیزدهم اسفند در صفحه توییتر خود نوشت: «اهانت‌آمیز است! دولت بایدن حتی از همراهی با اروپایی‌ها پیرامون انتقاد از ایران به جهت افزایش سطح غنی‌سازی با هدف کاربرد نظامی خودداری می‌کند.»

او‌ افزود که «می‌بایست تاکنون‌ سازوکار ماشه را علیه ایران فعال می‌کردیم و تحریم‌هایی را علیه تهران از طریق شورای امنیت به اجرا می‌گذاشتیم.»

این سناتور جمهوری‌خواه اظهار داشت: «با هدایت دولت توسط اوباما از پشت پرده، بدون شک بایدن در کنترل دولت خود ناکام خواهد شد.»

مکانیسم ماشه در راستای حل‌اختلاف پیش‌بینی شده در برجام، فرآیندی است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

سازوکار ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام با اصرار آمریکایی‌ها در این توافق‌نامه گنجانده شد تا اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌های بین‌المللی که با برجام برچیده‌ شد، از طریق بازگشت خودکار سریع (Snapback)، دوباره علیه ایران اعمال شود.

در همین رابطه، موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، در گزارشی نوشت که ایران می‌تواند مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تنها طی 12 روز تولید کند و طی یک ماه توانایی ساخت بیش از چهار بمب هسته‌ای را دارد.

موسسه علوم و امنیت، در گزارش خود که در آن اطلاعات ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند، نوشته که ایران می‌تواند اورانیوم کافی برای تولید در مجموع 7 سلاح هسته‌ای را طی سه ماه غنی‌سازی کند.

تهران در ماه‌های اخیر اورانیوم را تا سطح نزدیک به ساخت بمب، غنی‌سازی کرده و این نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد احتمال آزمایش تسلیحات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

آژانس در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایران احتمالاً در تاسیسات هسته‌ای فردو که یک منطقه نظامی حفر شده در اعماق کوه‌ها است، تا سطح 83.7 درصد اورانیوم غنی‌سازی کرده است.

کشف اورانیوم غنی‌شده با سطوح بالا در تاسیسات هسته‌ای فردو، نگرانی‌های آژانس درباره احتمال «انجام آزمایش‌های هسته‌ای مخفیانه توسط ایران» را برانگیخته است و همچنان تصمیم تهران برای توقف همکاری کامل با آژانس گزینه‌های راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را محدود کرده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا