ایرانخاورمیانه

اردن از آمریکا برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تحت حمایت جمهوری اسلامی درخواست کمک کرد

ملک عبدالله، پادشاه اردن، از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در امتداد مرزهای اردن با سوریه، که گفته می‌شود از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام می‌شود، درخواست کمک کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، آستین که در روز یکشنبه وارد اردن شد، برای نشان‌ دادن حمایت واشینگتن از متحدان اصلی‌اش در خاورمیانه در برابر تهدید فزاینده جمهوری اسلامی از اسرائیل و مصر نیز بازدید خواهد کرد.

او پیش از خروجش از ایالات متحده در توییتر اعلام کرد با رهبران کلیدی دیدار خواهد کرد و «بر تعهد ایالات متحده به ثبات منطقه و پیشبرد منافع مشترک متحدان و شریکان» آمریکا تاکید خواهد کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز پیش از این سفر گفت گفتگوها بر روی تهدید فزاینده‌ای که ایران برای ثبات منطقه ایجاد می‌کند و بر پیشبرد همکاری امنیتی چندجانبه با پدافند هوایی و موشکی یکپارچه متمرکز خواهد بود.

یک مقام ارشد دفاعی پیش از این سفر در سایت رسمی پنتاگون گفت در این گفتگوها «مجموعه کامل تهدیدهای مرتبط با ایران» محور اصلی بحث خواهد بود.

وی افزود: «این تهدیدها شامل تسلیح، آموزش و تامین مالی گروه‌های نیابتی به دست ایران و همین‌طور تخاصم در دریا، تهدیدهای سایبری، برنامه موشک‌های بالستیک و حملات پهپادی این کشور است».

یک مقام اردنی به رویترز گفت، پادشاه این کشور نگرانی‌های خود را در مورد استقرار روزافزون شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در جنوب سوریه، که مقامات می‌گویند عملیات‌های قاچاق مواد مخدر را از طریق مرزهای خود برای رسیدن به بازارهای خلیج افزایش داده‌اند، مطرح کرد.

از زمانی که جنگ در سوریه شروع شده، آمریکا حدود یک میلیارد دلار برای تامین امنیت در ۳۷۵ کیلومتر مرز مشترک بین اردن و سوریه هزینه کرده است.

عبدالله دوم و آستین همچین درباره افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری و تاثیر آن در بی‌ثباتی در منطقه گفتگو کردند.

اردن در روز هفتم اسفند میزبان مذاکرات بین مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی بود. این نشست که در شهر عقبه در جنوب غربی اردن، با حضور مقام‌های ارشد آمریکایی، اردنی و مصری، علاوه بر هیات‌های اسرائیلی و فلسطینی برگزار شد، اولین جلسه در نوع خود پس از سال‌ها بود.

مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی پس از دیدار، با صدور بیانیه‌ای مشترک، متعهد شدند که از تشدید خشونت ها بکاهند. اسرائیل همچنین گفت مذاکرات درباره شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری را به مدت چهار ماه متوقف خواهد کرد.

طرف های اسرائیلی و فلسطینی در بیانیه خود اعلام کردند برای جلوگیری از «خشونت بیشتر» همکاری نزدیک خواهند داشت و بر «ضرورت تعهد به کاهش تنش» تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا