آذربایجانایران

شروع تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه

فعال شدن جلبک‌ها و باکتری‌ها با گرم شدن هوا افزایش پیدا می‌کنند. این بدان معناست که با افزایش میزان شوری سطح آب دریاچه، تعداد جلبک‌های آبی و سبز رنگ کمتر شده و تعدد جلبک‌های قرمز رنگ به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

در اصل جلبکی با نام جلبک “دونالیلا سالینا” که در حالت عادی رنگ آبی و سبزی دارد و به محض گرم شدن آب و هوا، زیاد شدن تبخیر و همچنین حل شدن نمک بستر دریاچه شوری آب دریاچه افزایش پیدا کرده، برای اینکه بتواند در مقابل این میزان از شوری مقاومت کرده و همچنان فعال بماند رنگ خود را از سبز به قرمز تغییر می‌دهد.

در آب دریاچه اورمیه ۱۲ گونه از این جلبک زندگی می‌کند که به محض غلیظ شدن آب دریاچه، تغییر رنگ داده و قرمز می‌شوند.

حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل حصول سلامتی یا حق بر سلامتی یکی از حق‌های بشری است که در اسناد حقوق بشری بر اهمیت آن تأکید شده است؛ اما آلودگی جو ایران شش برابر استاندارد_جهانی است و سالانه ۲۶ هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست می دهند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران دراین‌باره گفت: “میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران شش برابر استاندارد جهانی (WHO) یعنی حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر مکعب است.”

علی سلاجقه با اشاره به آخرین مطالعات در راستای قانون هوای پاک، افزود: ” این آمار حتی حدود دو و نیم برابر استانداردهای موجود ایران است. طبق بررسی ها به طور متوسط سالانه ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که خسارتی معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در پی دارد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا