ایرانجهان

شورای امنیت ملی اوکراین: تا کنون چند مستشار نظامی ایران در کریمه کشته شده‌اند

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، با اشاره به اینکه تاکنون چند مستشار نظامی ایران در حال آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در کریمه کشته شده‌اند، هشدار داد اوکراین همه نیروهای ایرانی در مناطق اشغال شده این کشور را هدف قرار خواهد داد

دانیلوف با هشدار به نیروهای ایرانی درباره حضور در خاک اوکراین گفت: «آنها در قلمرو ما بودند. ما آنها را دعوت نکرده بودیم و اگر بخواهند با تروریست‌ها همکاری کرده و در ویران کردن کشور ما مشارکت کنند، باید آنها را بکشیم.»

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین با این حال به تعداد نیروهای کشته شده ایرانی اشاره نکرد.

رسانه‌های اسرائیل در ماه اکتبر گزارش داده بودند که در حمله‌های نیروهای اوکراینی به کریمه، ۱۰ نیروی ایرانی کشته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، دوم آبان در کنفرانسی با اعلام این که روسیه دو هزار پهپاد به ایران سفارش داده، گفت: «صدای چندش‌آور پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شنیده می‌شود.» حملات اخیر روسیه علیه اوکراین به ویژه زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف گرفته است.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای ارسال ۲۰۰ پهپاد جنگی از جمله آرش-۲، شاهد-۱۳۶ و مهاجر-۶ به روسیه است.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، این پهپادهای ایرانی در حالت جدا شده ارسال و پس از ورود به روسیه، نصب و رنگ‌آمیزی شده و علامت‌های روسی روی آن نصب می‌شود.

ارسال پهپادهای جدید ایرانی به روسیه در حالی است که از وقتی روس‌ها برای اولین بار از این پهپادها علیه اوکراین استفاده کردند، نیروهای دفاع هوایی اوکراین اعلام کردند که ۸۵ درصد این پهپادها را سرنگون کرده‌اند.

با این حال، ده‌ها پهپاد هم به اهداف خود در اوکراین اصابت کرده و زیرساخت‌های انرژی حیاتی اوکراین را نابود کرده‌اند و در مواردی موجب کشته شدن غیرنظامیان شده‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های ارشد آمریکا نسبت به احتمال انتقال موشک‌های زمین به زمین و سایر تسلیحات پیشرفته ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین هشدار داده‌اند.

این در حالی است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رد ارائه هرگونه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، گفت: «به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در این خصوص وجود دارد، ارائه کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا