آذربایجان

شوشا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود

به منظور قرار دادن مرکز تاریخی شوشا، گهواره فرهنگ آذربایجان در فهرست میراث جهانی یونسکو، وزارت فرهنگ آذربایجان کار تهیه پرونده نامزدی را آغاز کرده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، وزارت فرهنگ آذربایجان روز پنجشنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که مرکز تاریخی و معماری شوشا که به ابتکار حیدر علی‌اف، رهبر ملی آذربایجان در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۱ در فهرست مقدماتی میراث جهانی یونسکو ثبت شد، یکی از اقدامات مهم در این راستا است.

از جمله بناهایی که در ذخیره گاه تاریخی – معماری شوشا گنجانده شده است می توان به مساجد گوهر آغای بالا و پایین، خانه خان قیزی ناتوان، کاخ خان قره‌باغ، بقعه واقیف، محل اقامت میرزا صلاح بی ظهراب‌بی‌اف، کورگان شوشا، اردوگاه غار شوشا، قلعه شوشا و سایر موارد اشاره کرد. ۵۴۹ ساختمان باستانی، ۱۲۰۳ متر خیابان آسفالته، ۱۷ چشمه محله، ۱۷ مسجد، ۶ کاروانسرا، ۳ مقبره، ۲ مدرسه، ۲ قلعه و دیوار قلعه در شوشا وجود داشته است. به طور خاص، ۷۲ اثر هنری و تاریخی مهم، خانه های دولتمردان و مشاهیر دیگر وجود داشت. در حال حاضر، وزارت فرهنگ در حال بررسی وضعیت بناهای تاریخی و معماری است.

فهرست میراث فرهنگی جهانی براساس کنوانسیون سال ۱۹۷۲ یونسکو در مورد حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان است. این کنوانسیون نوع مکانهای طبیعی یا فرهنگی را که باید در فهرست میراث جهانی ثبت شود، تعریف می کند و بناها و ساختمانهای استثنایی دارای ارزش جهانی را شایسته میراث جهانی اعلام می‌کند.

از آذربایجان، این لیست شامل “ایچری شهر با کاخ شیروانشاهان و برج قیز قالاسی”، “چشم انداز فرهنگی هنری صخره ای قوبوستان” و “مرکز تاریخی شکی با کاخ خان” است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا