اقتصادجهانسیاست

“شکار” وبلاگ نویس مخالف باعث کاهش ۳ درصدی اقتصاد بلاروس می‌شود

فرود اجباری پرواز «ریان ایر» توسط جنگنده های میگ-۲۹ و بازداشت وبلاگ نویس مخالف می تواند ۲.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی بلاروس را کاهش دهد.

فرود اجباری پرواز «ریان ایر» از آتن به ویلنیوس توسط جنگنده های میگ-۲۹ در مینسک و بازداشت رومن پروتاسویچ، وبلاگ نویس مخالف می تواند ۲.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی بلاروس را کاهش دهد. این سخنان توسط رومان گولوچنکو، نخست وزیر بلاروس اظهار شده است. به گفته وی، با توجه به تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا، پیش بینی می شود اقتصاد بلاروس تقریبا به همین میزان کاهش یابد.

گولوچنکو گفت که بلاروس در پاسخ به این تحریم ها از کالاها و فناوری های غربی دست خواهد کشید. وی گفت: “ما آماده ایم اقدامات پشتیبانی ویژه ای را برای محافظت از بازار خود انجام دهیم. این امر هم در سرمایه گذاری در بلاروس و هم در کالاهای مصرفی اعمال می شود. ما تمام اختیارات را برای محافظت از منافع خود داریم.”

گولوچنکو در مصاحبه ای با شبکه بلاروس-۱ همچنین گفت که این کشور می تواند به جای کالاهای غربی به کالاهای چینی روی بیاورد. در نتیجه، کشورهای غربی بازار بلاروس را از دست می دهند. وی اذعان داشت که بازار بلاروس برای اروپا بازار کوچکی است، اما گفت که اتحادیه اروپا سالانه میلیاردها دلار کالا و فناوری به بلاروس صادر می کند.

اتحادیه اروپا تمام ارتباطات هوایی با بلاروس را قطع کرده و پرواز شرکت‌های هوایی آن به خاک اتحادیه از جمله ترانزیت را ممنوع کرده است. ایالات متحده نیز ارتباط هوایی خود را با بلاروس قطع و شرکت های پتروشیمی این کشور را تحریم کرد.

نخست وزیر گولوچنکو اذعان کرده است که این تحریم ها خسارات جدی به شرکت های هواپیمایی بلاروسی وارد می کند و این کشور قصد دارد برای جبران خسارات شکایت کند. وی گفت، بلاروس آماده تحقیق با سازمان های بین المللی برای بررسی این حادثه است.

تولید ناخالص داخلی بلاروس تا سال ۲۰۲۰ به ۵۷ میلیارد دلار می‌رسید، به عبارت دیگر، عملیات “شکار” وبلاگ نویس مخالف ۲۴ ساله در هوا، در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار ضرر اقتصادی برای بلاروس دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا