ایرانجهان

دستیابی ایران به «تکنولوژی جاسوسی» درسایه عدم نظارت دولت کانادا

افشای این پرونده پرسش‌های کلی‌تری درباره ارائه فناوری جاسوسی توسط شرکت‌های کانادایی به حکومت ایران ایجاد کرده است.

دستیابی ایران به تکنولوژی جاسوسی به‌دلیل عدم نظارت دولت کانادا بر شرکت‌های فناوری است.

کارشناسان به خبرگزاری «گلوبال نیوز» کانادا گفته‌اند که نظارت دقیقی بر روی کمپانی‌های تولیدکننده فناوری‌های نظارتی در این کشور وجود ندارد، به‌طوری که وضعیت در این زمینه همچون «غرب وحشی» است و حکومت ایران با استفاده از آن به آسانی می‌تواند به فناوری‌ برای جاسوسی از مردم ایران دست پیدا کند.

به گزارش گلوبال نیوز، «سیتیزن لَب» (Citizen Lab)، سازمان نظارت بر حقوق بشر دیجیتال مستقر در تورنتو، روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که بر مبنای آن کمپانی «پورتاوان» (PortaOne) که در ایالت بریتیش کلمبیا قرار دارد، در سال 2019 در حال معامله با حکومت ایران برای ارائه فناوری نوعی خدمات تلفن همراه بوده که قرار بوده از مردم ایران جاسوسی کند.

بر اساس اسناد سیتیزن لب، که شامل متن ایمیل‌های رد و بدل‌شده و پیوست‌ ایمیل‌ها است، شبکه جدید تلفن همراه قرار بود در دستگاه جاسوسی دولتی ایران از شهروندان این کشور ادغام شود، به‌طوری که اطلاعات خصوصی حساس درباره هویت کاربران و مکان و شیوه استفاده از تلفن همراه توسط آنها به راحتی برای مقامات قابل دسترسی باشد.

پورتاوان این اتهام سیتیزن لب را انکار نکرده است. این کمپانی گفته که یک «مدیر فروش ناشناس» این شرکت در سال‌های 2018 و 2019 با کمپانی «آریانتل»، ارائه‌دهنده تلفن همراه در تهران، مذاکره کرده است. اما زمانی که این قرارداد تایید شده، پورتاوان متوجه شده طرف قرارداد آریانتل نبوده، بلکه یک شرکت مستقر در پرتغال بوده که به ادعای آنها «ویترین» آریانتل بوده است.

وکیل پورتاوان در بیانیه‌ای که از طرف این شرکت منتشر کرد، گفت: «تحقیقات فوری توسط مدیریت ارشد نشان داد شرکت پرتغالی ویترینی برای آریانتل است. سپس پیش‌پرداخت معامله به آن شرکت مسترد و قرارداد به طور رسمی در 8 نوامبر 2019 لغو شد.»

به گفته گلوبال نیوز، با وجود افشای پرونده این معامله پرسش‌های کلی‌تری درباره چگونگی ارائه فناوری نظارتی و جاسوسی توسط شرکت‌های کانادایی به حکومت‌های سرکوبگری مانند حکومت ایران ایجاد کرده است.

این خبرگزاری تاکید کرد که گزارش سیتیزن لب در اختیار مطبوعات کانادا، ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا