آذربایجانایران

کیملیک قالامیز، آنادیلیمیز؛ تداوم توزیع کتاب های تورکی درآستانه روز جهانی زبان مادری در شهر اردبیل

فعالین حرکت ملی در شهر اردبیل امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در آستانه روز جهانی زبان مادری اقدام به توزیع گسترده کتابهایی با محتوای عمدتا آموزشی زبان تورکی آذربایجانی و داستان های تورکی در میان دانش آموزان نموده اند.

در آستانه روز جهانی زبان مادری شهرهای مختلف آذربایجان شاهد گرامیداشت زبان تورکی و توزیع گسترده کتابهای تورکی می باشد و فعالین حرکت ملی آذربایجان به انحا مختلف سعی در آگاهی بخشی عمومی مبنی بر لزوم تحصیل و آموزش زبان مادری دارند.

توزیع کنندگان کتاب ضمن تبیین لزوم آموزش و تحصیل زبان مادری و فواید آموزش به زبان مادری خواستار توجه بیش از پیش والدین به این مسئله شدند.

هر ساله همزمان با روز جهانی زبان مادری فعالین آذربایجانی در شهرهای تورک نشین با توزیع کتاب، پخش تراکت های تبریک، توزیع شکلات، دیوارنویسی و گرافیتی و اطلاع رسانی در صفحات مجازی لزوم تدریس به زبان‌ مادری را یادآور شده، خواستار اجرای اصول و مواد کنوانسیون ها و میثاق نامه های بین المللی حقوق زبانی توسط دولت  ایران می گردند.

روز ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است تا به اهمیت موضوع و لزوم تدریس به زبان مادری تاکید گردیده و دولت ها را متعهد به اجرای این اصل بدیهی انسانی نماید.

در ایران شهروندان تورک از بسیاری از حقوق فرهنگی اولیه خود مانند: «حق آموزش به زبان مادری»، «حق داشتن تلویزیون سراسری به زبان تورکی»، «حق داشتن روزنامه تورکی سراسری» ، «حق فرصت برابر در مشارکت سیاسی »  و… محروم اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا