ایران

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی اعدام شدند

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» بامداد امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت) اعدام شدند. آن‌ها ساعاتی پیش از اجرای حکم خود در تماسی از داخل زندان به خانواده‌هایشان گفته بودند که هنوز زنده‌ا‌ند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در حالی از اجرای حکم اعدام این سه نفر خبر داد که در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان، چهره‌های فرهنگی، سیاسی و نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از ایران خواهان توقف اجرای حکم آنان شده بودند.

پیش‌ از این، مجيد كاظمى، سعيد يعقوبى و صالح ميرهاشمى در نامه‌ای از داخل زندان خطاب به مردم ایران نوشته بودند: «ما به یاری و حمایت شما نیاز داریم. نگذارید ما را بکشند.»

جمهوری اسلامی مدعی است این سه تن در جریان حمله روز ۲۵ آبان سال گذشته در منطقه خانه ‌اصفهان، سه «مدافع امنیت» را کشته‌اند اما بارها اعلام شد که هیچ سند و مدرکی جز «اعترافات اجباری» آنان وجود ندارد.

پیش از این حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر درباره پرونده خانه اصفهان گفته بود بر اساس دادنامه دیوان عالی کشور، هیچ‌کدام از این سه متهم پرونده به قتل محکوم نشده‌اند اما دلیل محارب شناخته شدن آن‌ها مرگ سه نیروی امنیتی است که به دست اشخاص دیگری کشته شده‌اند.

با وجود این دادنامه به صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی گفته بودند باید از خانواده کشته‌شدگان رضایت بگیرند تا اعدام نشوند.

هفته گذشته و در پی انتشار خبر اعدام قریب‌الوقوع آن‌ها، دو بار در شب‌های ۲۵ و ۲۷ اردیبهشت، شمار زیادی از مردم با وجود جو سنگین امنیتی مقابل زندان دستگرد اصفهان حاضر شدند.

از سوی دیگر خانواده‌های دادخواه همراه با کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک هفته گذشته توفان‌های توییتری را با دو هشتگ «زمین گرده» و «همه با هم هستیم» در حمایت از این متهمان به اعدام به راه انداختند و خواستار توقف اجرای حکم آنان شدند.

ساعاتی پیش از انتشار خبر اعدام آن‌ها هم ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و دفتر حقوق بشر و آزادی‌های کانادا در پیام‌ها و سخنرانی‌های جداگانه خواهان توقف اجرای احکام اعدام میرهاشمی، کاظمی و یعقوبی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز حکم اعدام این متهمان پرونده «خانه اصفهان» را «اقدام آشکارا انتقام‌جویانه علیه نسل شجاع معترض» خوانده و خواستار واکنش جسورانه جامعه جهانی برای جلوگیری از اعدام آنان شده بود.

با وجود شکل گرفتن موجی از مخالفت‌ها در داخل و خارج از کشور حکم اعدام این سه جوان بامداد روز جمعه اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا