ایران

صداوسیما تعداد جان‌باختگان در اعتراض‌ها را ۳۵ نفر اعلام کرد

صداوسیما تعداد جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر در کل کشور را ۳۵ نفر اعلام کرد و وزیر کشور از کشته شدن «چهار گروه» در روزهای گذشته خبر داد.

بخش خبری ۲۰:۳۰ صداوسیما شامگاه جمعه، یکم مهر، آمار غیر رسمی کشته‌شدگان تجمع‌های اعتراضی اخیر را که در پی جان باختن مهسا امینی در ده‌ها شهر ایران به راه افتاده ۳۵ نفر اعلام کرد، اما در این برنامه گفته شد که آمار رسمی را نهادهای مسئول اعلام خواهند کرد.

در همین حال احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز شامگاه جمعه کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر را به چهار دسته تقسیم کرد: «کشته‌های گروهک‌های غرب و شمال غرب»، «مردم عادی که یا توسط اغتشاش‌گران کشته شدند یا برای تسویه حساب شخصی به قتل رسیده‌اند»، «پلیس و ماموران امنیتی» و «افرادی که قصد ورود به مقرهای حساس را داشتند».

مقامات جمهوری اسلامی برای اشاره به معترضان در تجمع‌های اعتراضی از واژه «اغتشاشگر» استفاده می‌کنند تا بتوانند ادعای تخریب‌ اموال عمومی و خشونت‌ها را به آن‌ها نسبت دهند.

آقای وحیدی در ادامه موضوع جان باختن مهسا امینی در پی «ضرب و شتم» و «شکستگی جمجمه» را رد کرد.

وزیر کشور پیش از این نیز این موضوع را مطرح کرده بود.

در روزهای گذشته رسانه‌های وابسته به حاکمیت ادعاهای مختلفی را درباره دلایل مرگ مهسا امینی مطرح کرده‌اند، از جمله خبرگزاری فارس روز ۲۵ شهریور مدعی شده بود که علت مرگ مهسا امینی «عارضه قلبی» بوده و «او در پنج سالگی تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است.»

خانواده مهسا امینی بارها ادعای سابقه بیماری او را رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا