خاورمیانه

صدها هزار اسرائیلی در اعتراض به طرح دولت برای تغییر سیستم قضایی تظاهرات کردند

در حالی که دولت اسرائیل تاکید کرده طرح تغییرات قضایی تا پیش از دوشنبه به تصویب می‌رسد، صدها هزار نفر از مردم اسرائیل در ۱۵۰ شهر این کشور در اعتراض به این طرح تظاهرات کردند.

هزاران نیروی ذخیره ارتش نیز اعلام کرده‌اند در اعتراض به این طرح انصراف می‌دهند.

در بیست و نهمین هفته متوالی از این اعتراضات، ده‌ها هزار معترض در تل‌آویو مقابل پارلمان اسرائیل تجمع کردند. دانشجویان معترض نیز در کنار پارلمان چادرهای خود را برپا کرده و اعلام کردند تا اطلاع ثانوی در این محل به تحصن خود ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر، بیش از ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش، از جمله بیش از هزار و ۱۰۰ خلبان‌، اعلام کرده‌اند در اعتراض به این طرح از فعالیت انصراف خواهند داد.

از سوی دیگر، ده‌ها مقام ارشد امنیتی پیشین اسرائیل در نامه به نتانیاهو خواستار توقف ارائه طرح تغییرات در سیستم قضایی و از سرگیری گفت‌وگوها درباره آن شدند. آنها همچنین از هزاران نیروی ذخیره ارتش که در اعتراض به این طرح تهدید به کناره‌گیری کرده‌اند، اعلام حمایت کردند.

نگارندگان این نامه که در میان آنها رییسان پیشین موساد و شین‌بت حضور دارند، تاکید کردند که به دلیل آسیب جدی که در نتیجه این طرح به امنیت اسرائیل وارد می‌شود، نتانیاهو را مستقیما مسئول می‌دانند.

این چهره‌های امنیتی نتانیاهو را متهم کردند که به طور کامل آسیبی را که در نتیجه این طرح به دموکراسی اسرائیل وارد خواهد آمد، نادیده می‌گیرد.

از سوی دیگر، کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به نتانیاهو و وزیر دفاع گفته اگر طرح تغییرات قضایی تصویب شود و صدها خلبان ذخیره ارتش از خدمت انصراف دهند، توانایی عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل در مدت ۴۸ ساعت به شدت تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

این کانال گزارش داد که نتانیاهو به نمایندگان ائتلاف حاکم در کنست گفته است در صورتی که درباره طرح تغییرات سیستم قضایی با اپوزیسیون توافقی حاصل نشود، این طرح طبق برنامه تا روز دوشنبه تصویب خواهد شد.

طبق گزارش کانال ۱۲، نتانیاهو تمایلی نداشته طبق تقاضای یوآف گالانت، وزیر دفاع، به صورت یک‌طرفه مفاد طرح تغییرات قضایی را تعدیل کند و مقام‌های ارشد ائتلاف حاکم، خواسته گالانت را رد کرده‌اند.

شبکه کان اسرائیل نیز گزارش داد در حالی که برخی اعضای ائتلاف حاکم اسرائیل خواستار این شده‌اند که حتی اگر با اپوزیسیون تفاهمی درباره طرح تغییرات قضایی ایجاد نشد، این طرح همچنان تعدیل شود، وزیر دادگستری به عنوان معمار اصلی این طرح، این خواسته را رد کرده است.

این در حالی است که در اوایل تیرماه، بنیامین نتانیاهو به وال‌استریت ژورنال گفت بحث‌برانگیزترین قسمت طرح خود برای اصلاحات قضایی را که در صورت تصویب به قانون‌گذاران اجازه لغو تصمیم‌های دیوان عالی را می‌داد، کنار می‌گذارد.

نتانیاهو همچنین گفته بود یک قسمت جنجال برانگیز دیگر از طرح تغییرات قضایی خود را که به ائتلاف حاکم اجازه نصب قضات را می‌دهد، مورد بازنگری قرار خواهد داد، اما گفت هنوز مطمئن نیست نسخه نهایی این قسمت از طرح چگونه شود.

تظاهرات گسترده شنبه در اسرائیل در حالی در اسرائیل برگزار شد که نتانیاهو برای کاشت ضربان‌ساز مصنوعی قلب تحت جراحی قرار گرفت. نتانیاهو گفت پس از ترخیص در رای‌گیری احتمالی ائتلاف حاکم درباره طرح تغییرات در سیستم قضایی شرکت می‌کند.

با اینکه نتانیاهو و حامیانش می‌گویند این اصلاحات تعادل مناسبی بین دولت و قوه‌قضاییه ایجاد می‌کند و حقوق فردی و اقلیت‌ها را به خطر نمی‌اندازد، این طرح مخالفت‌های زیادی دنبال داشته است.

برای ماه‌ها، صدها هزار تظاهرکننده به خیابان‌های تل‌آویو، اورشلیم و دیگر شهرها آمده‌اند تا به پروژه‌ای اعتراض کنند که معتقدند کنترل‌ها و موازنه‌های حفاظت از دموکراسی در اسرائیل را از بین می‌برد.

از آنجا که اسرائیل قانون اساسی مکتوب ندارد، دادگاه عالی اسرائیل نقشی عمده در ایجاد توازن و کنترل بازی می‌کند.

نگرانی این است که تصویب چنین لایحه‌ای به از بین رفتن تدریجی قوانین دموکراتیک و اعمال قانون در اسرائیل منجر شود و همین است که بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ اسرائیل را رقم زده و صدها هزار نفر را روانه خیابان‌ها کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا