ایرانخاورمیانهسیاست

ظریف: در صورت حمله به ایران جنگ گسترده‌ای رخ خواهد داد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» ادعا کرد که هرگونه اقدام نظامی آمریکا یا عربستان سعودی علیه ایران، به «جنگی گسترده» منجر می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» مدعی شد که هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور منجر به «جنگی گسترده» خواهد شد.

او در ادامه این مصاحبه گفت: بیانیه من در دفاع از کشورم بسیار جدی است، ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم. ایران برای دفاع از خود لحظه‌ای غفلت نمی‌کند، اگر آمریکا یا عربستان با ایران وارد درگیری نظامی شوند، کشته‌های بسیار زیادی خواهند داشت.

ظریف بار دیگر مشارکت تهران در حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که منجر به تشدید تنش‌ها شد را تکذیب کرده و افزود: حوثی‌ها، که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند، توانمندی های نظامی خود را افزایش داده و قادر به انجام یک عملیات پیشرفته که نیمی از تولید انرژی عربستان را از بین برده، هستند.

وی درباره مذاکره با آمریکا برای دستیابی به توافقی تازه گفت: برجام توافقی است که ما با ایالات متحده به دست آوردیم. چرا باید دوباره مذاکره کنیم؟ چرا باید چیزی را شروع کنیم که شاید یک سال و نیم دیگر دوباره آن هم بی‌اعتبار شود؟ اگر آن‌ها تحریم‌هایی را که به شکل غیرقانونی مجددا اعمال کردند، بردارند، در آن صورت اوضاع متفاوت خواهد شد.

ظریف درخصوص عدم صدور روادید برای هیأت ایرانی جهت شرکت در نشست سالانه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: (آمریکا) هنوز برای تیم تدارک رئیس‌جمهور ما روادید صادر نکرده‌اند. این امر، رفتن او را بسیار دشوار کرده است. نمی‌گویم دیگر دیر شده، اما دیگر دارد دیر می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران ساعتی قبل نیز در واکنش به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود که حمله به آرامکو را «اقدام جنگی» دانسته بود، در توئیترش نوشت: «اقدام جنگی» یا تحریک به جنگ؟ بازمانده‌های «تیم ب» (به علاوه متحدان جاه‌طلب آن‌ها) تلاش می‌کنند ترامپ را فریب داده و به سوی جنگ بکشانند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیروز پیش از ورود به ریاض در جمع خبرنگاران بار دیگر ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی معرفی و برای اولین بار این حمله را «اقدام جنگی» توصیف کرد.

گفتنی است دو پالایشگاه نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) روز شنبه ساعت 4:00 به وقت محلی توسط پهپادها مورد حمله قرار گرفت و دچار آتش سوزی شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا