آذربایجانایران

عباس لسانی در جمع فعالین آذربایجانی؛ ما هیچ وقت دست به خشونت نزده‌ایم. چرا که ذات حرکت ملی آذربایجان، حرکتی مسالمت‌آمیز است

در تداوم دیدار فعالان مدنی آذربایجانی با عباس لسانی، شماری از کنش‌گران تورک از شهرهای تبریز، زنجان و ارومیه در ملاقات با این فعال سرشناس سیاسی، در کنار اعلام حمایت از نافرمانی مدنی او در عدم تکمین به حکم تبعید، اقدام به گفت‌وگو و مشورت پیرامون مسائل مربوط به حرکت ملی آذربایجان کرده اند.

در این دیدار که شماری از فعالان مدنی زن آذربایجانی و تعدادی از زندانیان سیاسی سابق از جمله سعید متین‌پور، توحید امیرامینی، روزبه پیری‌ و اکبر ابولزاده حضور داشتند، عباس لسانی با اشاره به شیوه‌های سرکوب جامعه مدنی آذربایجان توسط حکومت‌های مرکزی گفت: «شگردهایی وجود دارد که در اتاق‌های بازجویی نیز کاربردی است. از این شگردها برای سرکوب ملت‌ها نیز استفاده می‌شود و آن قرار دادن طرف مقابل در موضع دفایی است. این روش باعث می‌شود [فرد یا ملت] مطالبه خود را فراموش کند. سال‌هاست صاحبان تفکر شونیستی در پوزیسیون و اپوزیسون با بایکوت آذربایجان و استفاده از این شگرد تلاش می‌کند ما را مدام در موضع دفاعی قرار دهد و [به افکار عمومی القا کنند که] گویی ما از مطالبات و خواسته‌های زنان، کارگران، اصناف و… دفاع نکرده‌ایم. چنان در ذهن ما اسارت بزرگی ایجاد کرده‌اند که ما تمام فکر و توان خود را برای دفاع از بقا و آزادی ملتمان صرف کرده‌ایم؛ اما در این مبارزه، برای آزادی زنان [آذربایجانی] هم شانه به شانه ما بوده‌اند.»

عباس لسانی در ادامه این سخنرانی با تاکید بر نقش زنان و حقوق آنها در حرکت ملی آذربایجان گفت: »من پیش‌تر نیز گفته‌ام که هیچ کسی در مسئله حقوق زنان به آذربایجان درس ندهد. ما از لحاظ حقوقی هم در طول تاریخ آذربایجان، از بسیاری از کشورهای اروپایی دستاوردهای آوانگاردتری داشته‌ایم و حقوق زنان را به رسمیت رسانده‌ایم؛ چه در زمان حکومت خودمختار آذربایجان و چه در آذربایجان شمالی که بخشی از این ملت است. این اتهامات به حرکت ملی آذربایجان درباره حقوق زنان، قرار دادن ما در موضع دفاعی است. ضمنا قرار نیست مسئولیت دفاع از حقوق زنان را مردان بر عهده بگیرند. زنان خود باید از حقوقشان دفاع کنند و در تمامی عرصه‌ها برای به دست آوردن حقوقشان مبارزه کنند و طبیعی است که اولین اولویت هر فعال مدنی اندیشمند آذربایجانی دفاع، همفکری و ارزش گذاشتن به حقوق و فعالیت‌های همرزمان خود از جمله زنان است. در طول ۳۰ سال گذشته، زنان هم شانه به شانه مردان در مبارزه حرکت ملی آذربایجان حضور داشته‌اند. اما در برخی فضاها، زمینه به مرور مهیای مشارکت برخی از اقشار می‌شود. همانطور که در جریان‌های مرکزگرا هم زنانی که امروز شناخته شده هستند تا دیروز در ساختاری مردسالارانه بایکوت می‌شدند. پس اجازه ندهید [با این اتهام‌ها] ما را به ناحق در موضوع دفاعی قرار دهند.»

این فعال سیاسی با سابقه آذربایجانی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به فلسفه حرکت ملی آذربایجان گفت: «حرکت ملی از حقوق تمامی اقشار جامعه دفاع می‌کند از حقوق کارگران گرفته تا بازاریان، کارمندان و حتی نظامی‌ها. حال که فرصتش پیش‌ آمده بگویم. در ده‌ها سال تداوم مبارزه حرکت ملی آذربایجان، این حرکت در مقابل خشن‌ترین رفتارها علیه خود مدنی‌ترین واکنش را داشته است. ما هیچ وقت دست به خشونت نزده‌ایم. چرا که ذات حرکت ملی آذربایجان، حرکتی مسالمت‌آمیز است. مطالبات ما از گذشته تاکنون به شکل سیویل و مدنی بوده و خواهد بود. آنهایی هم که امروز در بدنه حاکمیت هستند، آنهایی که در مقابل ملت نایستاده‌اند و نخواهند ایستاد، آنهایی که دستشان به خون فرزندان این مردم آلوده نشده، آنهایی که به فرزندان این مردم آزار نرسانده‌اند، فرزندان این ملت هستند و ما هر زمان دفاع از  جان و مال و کرامت انسانی آنها را وظیفه خود می‌دانیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا