جهان

عزیمت کشتی حفاری یاووز ترکیه به سمت مناطق گازی شرق دریای مدیترانه  

بنا به گزارش‌های منتشره، بخش یونانی‌نشین قبرس مدعی شد، امروز دوشنبه ۱ اردیبهشت، ناوچه نیروی دریایی ترکیه به همراه کشتی حفاری یاووز به سمت قبرس عزیمت کرد

براساس اطلاعاتی‌که وبگاه «سایپرس میل» از منابع نظامی بخش یونانی‌نشین قبرس بدست آورده، کشتی یاووز که دیروز ساعت ۲۳:۳۰ از تاش‌اوجو حرکت کرده است، پیش بینی می شود امروز بعد از ظهر در سواحل قبرس لنگر بیندازد.

با توجه به اخبار منتشر شده، ترکیه  فعالیت در بلوکهای ششم و هفتم جزیره «اییز» در دریای مدیترانه را از امروز دوشنبه مجدد آغاز کرده  و تا اواسط ماه خرداد ادامه خواهد داد.

همچنین بیان شده است که پیش بینی می شود طی هفته های آینده پرسنل به وسیله هلیکوپتر به کشتی منتقل شوند.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل تلاش‌های یونان و بخش یونانی‌نشین قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه و اقدام متقابل ترکیه شدت یافته است. نیروی دریایی ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد.

به نوشته «سایپرس میل»، سخنگوی وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه در رابطه با این اقدام گفت که نیروهای مسلح ترکیه برای حفظ حقوق و منافع کشور در شرق دریای مدیترانه به فعالیت خود ادامه می دهند.

قبرس جنوبی (بخش یونانی‌نشین)، ادعا می‌کند که اکتشاف یا بهره برداری در  بلوک هفتم حق مستقل خود است.

این در حالی است که هفته گذشته «مولود چاوش اغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا همچنان به حفاریها ادامه می دهد و حتی ممکن است  کشتی حفاری سومی را نیز در منطقه  مستقر کند.

در بحبوحه تنش‌های قبرس جنوبی با ترکیه در رابطه با عملیات اکتشافت میادین گازی در دریای مدیترانه، قبرس قراردادهایی را با یک شرکت اروپایی برای خرید جنگ افزارهای تدافعی منعقد کرد.  وزارت دفاع قبرس جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قرارداد امضا شده مرتبط با ارتقا سامانه‌های تسلیحاتی ویژه به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا