اجتماعیجهانسیاست

عفو بین‌الملل «ناوالنی» را بدلیل تمایلات نژادپرستانه‌اش دیگر به عنوان «زندانی عقیدتی» نمی‌شناسد

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ گفت، آلکسی ناوالنی را بدلیل تمایلات نژادپرستانه‌اش دیگر به عنوان «زندانی عقیدتی» به رسمیت نمی‌شناسد.

سازمان عفو بین‌الملل که اخیراً الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسی را به عنوان “زندانی عقیدتی” معرفی کرده بود، اعلام کرد به دلیل “حمایت او از خشونت و تبعیض و اظهارنظرهایی که شامل سخنان نفرت‌پراکنانه است”، دیگر این عنوان را برای او به رسمیت نمی‌شناسد اما بر عزم خود برای ادامه مبارزه برای آزادی وی تأکید کرد.

ناوالنی در طی فعالیت سیاسی خود، به دلیل ارتباط با ملی‌گرایان قومی روس و اظهاراتی نژادپرستانه و به طرز خطرناکی نفرت‌پراکنانه بر علیه مهاجران تورک آسیای میانه و اتنیک‌های قفقازی، مورد انتقاد قرار گرفت.

او در مقطعی از فعالیت‌های خود از برتری نژاد سفیدپوستان دفاع کرده است.

دنیس کریووشیف، معاون دفتر عفو بین الملل در اروپا و آسیای میانه، به رسانه‌های اروپایی تأیید کرده که یک “تصمیم درون سازمانی”، “در رابطه با نظرات [ناوالنی] در گذشته” گرفته شده است و این تصمیم “عزم ما را برای مبارزه برای آزادی فوری وی و پایان دادن به آزار و اذیت سیاسی او توسط مقامات روسیه تغییر نمی دهد.”

کریووشیف، گفت: “برخی از این نظرات، که ناوالنی علناً آنها را تقبیح نکرده، به حدی است که از نفرت‌پراکنی حمایت می کند و این با تعریف عفو بین الملل از زندانی عقیدتی مغایرت دارد.”

تصمیم سازمان عفو بین‌الملل از یک طرف با استقبال روبه‌رو شده، و از طرف دیگر توسط برخی از حامیان ناوالنی نتیجه کارزاری عنوان شده است که مدعی است شبکه حکومتی راشاتودِی علیه این زندانی سیاسی به راه انداخته است.

ناوالنی پس از بازگشت از برلین در تاریخ ۱۷ ژانویه، در فرودگاه شرمتیووو مسکو دستگیر شد.

ناوالنی در ماه اوت بدلیل مسمومیت با یک عامل عصبی دوران اتحاد جماهیر شوروی که به گفته او به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و توسط اطلاعات روسیه انجام شده است، به اغما رفت و برای مداوا به آلمان منتقل شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا