faآذربایجانایران

علیرغم مراجعه متعدد خانواده‌ها به دادسرا؛ تداوم بی‌خبری و نگرانی از وضعیت فعالین بازداشتی در تبریز

در ششمین روز از بازداشت فعالین حرکت ملی آذربایجان در تبریز کماکان بی‌خبری از وضعیت این فعالین ادامه دارد.

دیروز خانواده‌های فعالین بازداشتی برای پیگیری وضعیت فرزندانشان به شعبه ۱۵بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز مراجعه کرده‌اند که آقای موسوی بازپرس شعبه از دادن پاسخ به نزدیکان فعالین بازداشتی طفره رفته و گفته است که پرونده در دست اداره اطلاعات میباشد و پس از پایان مراحل بازجویی به شما اطلاع خواهم داد.همچنین یکی از کارمندان شعبه گفته است که قرار بازداشتی ۲۰روزه برای این فعالین صادر شده است که قابل تایید توسط این صفحه نمی باشد.

 

نزدیکان مرتضی نورمحمدی نادارلی نیز اطلاع داده اند که پس از ۸ روز بی‌خبری به شعبه ۲دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شبستر به ریاست آقای مولائی مراجعه کرده‌اند و قاضی شعبه تنها اطلاع داده است که پرونده در مراحل بازجویی بوده و پس از اتمام بازجویی به شما خبر خواهیم داد و هیچ پاسخی در خصوص دلایل بازداشت، عنوان اتهامی و قرار صادره به خانواده نداده است.

 

به اطلاع نزدیکان و خانواده فعالین بازداشت شده در تبریز  تاکنون هیچ گونه اطلاعی از وضعیت بازداشتی ها در تبریز در دست نمی‌باشد و علی رغم گذشت پنج روز از بازداشت، این فعالین موفق به تماس تلفنی با نزدیکان و اعضای خانواده خود نشده اند.

 

روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه سال ۱۴۰۲ آقایان داود شیری، علی بابایی، آراز ابراهیم‌نژاد، جواد سودبر، امیرحسین آقایی و سیدمحمدرضا موحد و روز جمعه ۲۴ شهریور آقای مهرداد قادری، فعالین حرکت ملی آذربایجانی با ضرب و شتم نیروهای امنیتی بازداشت شدند که احتمال میرود این فعالین به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر تبریز منتقل شده اند.

 

نزدیکان علی بابایی فعال ملی اهل قوشاچای (میاندوآب) آذربایجان غربی اطلاع داده‌ اند که مامورین امنیتی حین دستگیری این فعال ملی در محل کار خویش در شهر تبریز اقدام به ضرب و شتم وی کرده‌ و پس از بازداشت به منزل این فعال ملی مراجعه  کرده و پس از تفتیش منزل وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر و چندین جلد از کتابهایش را ضبط کرده اند.

 

به اطلاع نزدیکان آقای بابایی این فعال ملی از بیماری دیسک کمر رنج می‌ برد وتحت نظر وتجویز پزشک جهت بهبود وضعیت و یافتن سلامتی نیاز به استفاده از دارو دارد که این مسئله نگرانی خانواده و نزدیکان را شدت بخشیده است.

 

مرتضی نورمحمدی دیگر فعال ملی آذربایجانی که روز ۱۸ شهریور ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیده بود در یک تماس تلفنی کوتاه با اعضای خانواده از انتقال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز خبرداده بود و به دلیل قطع نابهنگام تلفن امکان صحبت بیشتر در باره وضعیت خود نیافته بود ومراجعه چندین باره خانواده به مراجع قضایی جهت اطلاع از وضعیت وی به دلیل عدم پاسخگویی، رفتار فراقانونی و کارشکنی مسئولان بی نتیجه مانده است.

 

پیمان ابراهیمی فعال حرکت ملی آذربایجان در تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۲، توسط مامورین امنیتی دستگیر و پس از ۹ روز بازداشت به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شده است و بنابه اطلاع نزدیکان احتمال میرود دوباره به اداره اطلاعات تبریز منتقل گردیده و علی‌رغم مراجعات متعدد خانواده و نزدیکان، بازپرس پرونده از قبول قرار و صدور دستور آزادی امتناع کرده است.

 

همچنین کریم اسماعیل زاده فعال حرکت ملی آذربایجان با گذشت ۲۱ روز از مدت زمان بازداشت خویش، علی‌رغم مشکلات شدید جسمانی و محرومیت از درمان موثر، امکان آزادی با تودیع قرار نیافته است و اخیرا نزدیکان وی اطلاع داده‌اند که وی ممنوع‌مکالمه شده و امکان تماس با نزدیکان از وی سلب گردیده است.

 

تا کنون از دلایل بازداشت و عنوان اتهامی فعالین آذربایجانی بازداشتی در شهر تبریز  اطلاع دقیقی در دسترس نمی باشد.

 

فرافکنی و رفتار خارج از قانون ضابطین و مراجع قضایی وعدم پاسخگویی در مورد وضعیت بازداشتی ها در هنگام بازداشت فعالین ملی طی سالهای اخیر همواره نگرانی خانواده ها را به دنبال داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا