ایرانجهانسیاست

علی ربیعی: بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل همه زندانیان با آمریکا هستیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در باره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، اظهار کرد: از مدتها پیش اعلام کردیم که برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم.

آقای ربیعی در گفت‌وگویی که روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در وب‌سایت خبرآنلاین منتشر شده گفته است «وزیر خارجه ما هم اعلام کرد که بدون هیچ پیش‌شرطی آمادگی برای تبادل همه زندانیان و گفت‌وگو برای آزادی آنان وجود دارد، اما این دولت آمریکا بوده که تاکنون از پاسخ‌ خودداری کرده است.»

او در این خصوص  تاکید کرد که شواهد نشان می‌دهد دیدگاه آمریکا تغییر کرده و «نسبت به گذشته آمادگی بیشتری» برای تبادل زندانیان دارد.

ربیعی گفت: «ما اعلام کردیم که آمادگی بحث کردن پیرامون آزاد کردن همه زندانیان را داریم، این طرف آمریکایی است که باید در این زمینه اعلام نظر کند و شواهدی درباره تغییر دیدگاه آن‌ها وجود دارد.»

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اردیبهشت سال ۹۸ گفت تهران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای تبادل زندانیان اعلام کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان ظریف،‌ خواستار جدیت نشان دادن ایران و آزادی فوری شهروندان زندانی آمریکایی در ایران شده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین مهرماه سال گذشته گفت از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در تهران، درباره احتمال تبادل زندانیان میان دو کشور مذاکره کرده، اما این مذاکرات به نتیج نرسیده است.

با این حال آذرماه سال گذشته ژیائو وانگ، محقق آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، با مسعود سلیمانی، محقق ایرانی بازداشت شده در آمریکا  مبادله شدند.از جمله شهروندان آمریکایی هستند که به اتهامات گوناگون همچنان در ایران زندانی‌اند

بر اساس گزارشات منتشر شده، از شهروندان ایالات متحده که با اتهامات گوناگون در ایران زندانی‌ شده‌اند سیامک نمازی، باقر نمازی و مایکل وایت می‌توان نام برد.

مایکل وایت در سال ۹۸  بازداشت شد و به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او به خاطر شیوع کرونا از زندان به سفارت سوئیس در تهران برای مرخصی انتقال داده شد.

همچنین سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری در ایالات متحده تبرئه شده همچنان در زندان به‌سر می‌برد. او در آمریکا به کرونا مبتلا شده است.

خبرگزاری رویترز روز ۱۷ اردیبهشت به نقل از یک دیپلمات ایرانی و یک مقام آمریکایی نوشت که انتظار می‌رود آمریکا سیروس عسگری را به محض دریافت مجوز سلامت به ایران بفرستد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا