جهان

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، با رای عدم اعتماد پارلمان این کشور برکنار شد

اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان به دلیل آنچه ناتوانی عمران خان در ساماندهی اقتصاد و برآورده نکردن وعده‌های انتخاباتی‌اش می خواندند، به برکناری او از سمت نخست‌وزیری رای دادند.

طرح عدم اعتماد احزاب مخالف به نخست‌وزیر در جلسه یک‌شنبه پارلمان که ۱۳ ساعت به طول انجامید با ۱۷۴ رای تصویب شد.

برکناری عمران خان ۶۹ ساله و ستاره سابق کریکت این کشور سه سال و نیم پس از انتخاب او به این نخست‌وزیری رخ می‌دهد و قرار است پارلمان روز دوشنبه برای انتخاب نخست‌وزیر جدید رای‌گیری کند.

رای‌گیری روز‌ یک‌شنبه به دلیل سخنرانی‌های طولانی نمایندگان حامی عمران خان، با تاخیرهای فراوانی همراه بود.

شهباز شریف، رهبر ۷۰ ساله اپوزیسیون در پارلمان و برادر نواز شریف نخست‌وزیر پیشین پاکستان، مهم‌ترین گزینه برای تصدی پست نخست‌وزیری به شمار می‌آمد.

شهباز شریف برکناری عمران خان را «طلوعی دوباره» برای پاکستان خواند و تاکید کرد ائتلاف تحت رهبری او پاکستان را «بازسازی» خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی پاکستان قرار بود در اوت ۲۰۲۳ برگزار شود، اما احزاب مخالف خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند و وعده داده‌اند قوانینی را به تصویب خواهند رساند که تضمین‌کننده برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در پاکستان باشد.

از زمان استقلال پاکستان از بریتانیا در سال ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری یک دوره پنج ساله خود را به‌طور کامل به پایان نرسانده است. البته عمران خان اولین نخست‌وزیر این کشور است که با رای عدم اعتماد برکنار می‌شود.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ با حمایت ارتش در انتخابات پیروز شد، اما اخیرا پس از آنکه متحدانش از دولت ائتلافی کنار رفتند، اکثریت را در پارلمان از دست داد. در عین حال، حمایت ارتش از عمران خان ادامه یافت.

متحدان خان هفته گذشته جلوی رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر را گرفته و مجلس عوام این کشور را منحل کردند که این امر دیوان عالی پاکستان را بر آن داشت که وارد عمل شده و اجازه دهد طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر دوباره به جریان بیافتد.

عمران خان بیشتر گفته بود به دلیل اینکه پس از حمله روسیه به اوکراین به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین دیدار کرده، آمریکا از اقدام‌ها برای برکناری او حمایت کرده است. واشینگتن اما این اتهام خان ر ا رد کرده است.

به گفته نمایندگان حامی خان، او قرار است در آینده برای رهبری نمایندگان به پارلمان بازگردد.

خان که در طول دوران نخست‌وزیری‌اش نسبت به آمریکا موضعی مخالف داشت، از روی‌ کار آمدن طالبان در افغانستان استقبال کرده و از جامعه جهانی خواسته بود با این گروه همکاری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا