جهان

غرب در پی اقدام علیه روسیه به اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی است

ژوزف مانسو، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، روز دوشنبه اول خرداد اعلام کرد، نظر قدرت‌های غربی بر این قرار گرفته است که این سازمان علیه روسیه در مورد اتهام استفاده از گاز اعصاب‌ اقدام کند.

آقای مانسو همچنین مسکو را بابت عدم موافقت با نقشه راه پنج ساله جدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هفته گذشته نکوهش کرد.

نگرانی‌ها در این سازمان از زمانی به اوج خود رسید ‌که بازرسان آن دریافتند روسیه گاز نوویچوک را یک بار در سال ۲۰۲۰ در مورد آلکسی ناوالنی، از مخالفین دولت پوتین و یک بار نیز در سال ۲۰۱۸ در مورد یک جاسوس سابق روس در انگلستان به کار برده است.

گاز نوویچوک از عوامل عصبی است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آقای مانسو در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «عدم پیروی روسیه از قوانین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، باعث نگرانی آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر شده است. این موضوع هم‌اکنون اساس مشکلات این سازمان را تشکیل می‌دهد.»

او افزود: «ما همچنان به دنبال یافتن ابزاری مناسب برای وادار ساختن روسیه به پیروی از این قوانین خواهیم بود. این چیزی نیست که از خاطر ما برود.»

مانسو در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات آنها شامل درخواست تعلیق حق رأی مسکو در این سازمان نیز خواهد بود، گفت: «من مشخصا نه گزینه‌ای را در نظر می‌گیرم و نه کنار می‌گذارم. یک راهکار، محروم کردن روسیه از حق رأی خواهد بود که شاید تاثیر داشته باشد و شاید هم نه… این هم ایده‌ای است اما در سیاست دولت آمریکا نمی‌گنجد.»

محرومیت از حق رأی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، راهکاری بود که در سال ۲۰۲۱ علیه سوریه و به‌دلیل استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی در جنگ‌های داخلی‌اش، به کار گرفته شد.

آقای مانسو همچنین اعلام کرد که مسئله روسیه در نشست سیاست‌گذاران این سازمان در ماه ژوئیه و همچنین در نشست سالیانه ۱۹۳ عضو آن در پایان امسال، «بسیار بیشتر» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا