ایرانجهان

فاکس نیوز: زمزمه‌های اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل به گوش می‌رسد

خبرگزاری «فاکس نیوز» می‌گوید با توجه به قتل مهسا امینی توسط «گشت ارشاد» و سرکوب زنان معترض توسط پلیس و دستگاه امینی رژیم ایران، زمزمه‌های اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد افزایش یافته است.

هدف کمیسیون مذکور، چنانکه در منشور آن آمده است، «ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان» می‌باشد. این نهاد دیده‌بان سازمان ملل مستقر در ژنو اعلام کرده ایران از ماه مارس امسال دوره چهارساله عضویت خود را در هیئت عالی کمیسیون مقام زن سازمان ملل، «با رأی حداقل چهار کشور غربی»، آغاز کرده است.

با این حال، به گفته «فاکس نیوز»، اعتراضات گسترده ضدحکومتی در ایران که بسیاری آن را به «انقلاب زنانه» تعبیر کرده‌اند، انتقادات شدیدی به سازمان ملل بابت راه دادن تهران به کمیسیون مقام زن برانگیخته است.

در این راستا، استفانی دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، به «فاکس نیوز» گفته است «دبیر کل هیچ نقشی در این انتخابات ندارد». او با این حال خاطرنشان کرده: «هر کشور عضو موظف است به آرمان‌های منشور سازمان ملل متحد و همچنین اعلامیه جهانی حقوق بشر عمل کند. آنهایی که در چنین نهادهایی حضور دارند، مسئولیت بیشتری دارند.»

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در این باره به «فاکس نیوز» گفته عضویت رژیم ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل «مسخره» است. به گفته وی، دولت آمریکا همیشه آشکارا اعلام کرده عضویت برخی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر مثل رژیم ایران در بعضی از کمیسیون‌های سازمان ملل «خنده‌دار» است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما آشکارا ظلم رژیم به زنان ایران و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردم این کشور را محکوم کرده‌ایم. چنانکه می‌دانید، ما یکی از 54 کشوری بودیم که بیانیه مشترکی در شورای حقوق بشر سازمان ملل صادر کردیم و از رژیم ایران خواستیم تا سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را متوقف کند.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا