آذربایجانایرانسیاست

فتنه جدید صداوسیمای ایران در کردستان نامیدن شهرهای آذربایجان 

صداوسیمای ایران در فتنه ای جدید در سریالی کردی به نام «نون خ» شهرهای آذربایجان را به عنوان کردستان معرفی می کند.

در تیتراژ پایانی این سریال کردی که از شبکه یک ایران پخش می شود، دریاچه اورمیه و آثار تاریخی طبیعی شهرستان تکاب(تیکان تپه) از جمله تخت سلیمان (سوغورلو) و چمن متحرک چملی گؤل، به عنوان کردستان معرفی می شود و بر روی تصاویر این آثار آذربایجان، موسیقی کردی گذاشته می‌شود.

در تعطیلات عید سال ۹۹ نیز صدا و سیمای ایران در اقدامی تحریک آمیز فصل های پیشین این سریال کردی را از شبکه استانی آذربایجان شرقی «سهند»، پخش کرد که اعتراضات زیادی را برانگیخت. شهروندان آذربایجانی می گفتند چه لزومی دارد در استانی که هیچ‌ کردزبانی ندارد، سریال کُردی پخش شود؟

کارگردان این فیلم «سعید آقاخانی» کرد زبان است و خود نیز با لباس کردی در این سریال بازی می کند. او فصل ششم این سریال کردی را برای این عید ساخته است. حمایت آشکار صدا و سیمای ایران از تروریسم کردی در خاک آذربایجان، خشم شهروندان آذربایجانی را برانگیخته است.

در شهریورماه ۹۹ هم «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت بهداشت و وزارت راه که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار شد، با تحریف تاریخ و هویت شهر تیکان تپه آذربایجان، این شهر را جزو کردستان معرفی کرد. این در حالیست که وی تنها چند روز پیش از این شهر آذربایجان دیدار کرده بود.

پیش‌تر نیز حسن روحانی در جریان دیدار با نخبگان آذربایجان غربی به جای «استان آذربایجان غربی» از واژه جعلی «استان ارومیه» استفاده نموده بود که این گستاخی نیز اعتراضات زیادی را برانگیخته بود.

«استان ارومیه» اصطلاحی است که توسط گروه‌های تروریستی کٌردی با هدف حذف نام «آذربایجان»، از «استان آذربایجان غربی» و تحریف هویت تورکی این استان ساخته و پرداخته شده و دولتمردان و ارگان های رسمی ایران نیز همراستا با این گروههای تروریستی هر از گاهی از این واژه جعلی استفاده می کنند.

حکومت ایران، با حمایت های آشکار از کُردها، در صدد تغییر بافت جمعیتی غرب آذربایجان و کردنشین جلوه دادن این استان است.

حکومت ایران با ارائه بسته های تشویقی به کردها -مانند قاچاق آزادانه و کسب سودهای کلان همچنین پیشکش کردن مقامات اداری آذربایجان به بازوان این گروهها- سعی دارد مواضع آنها را در آذربایجان تقویت نموده و از آنها به عنوان اهرم فشار بر علیه تورک های آذربایجان و ترکیه استفاده نماید.

در نتیجه این سیاست‌های تُرک‌ستیزانه حکومت ایران، غرب آذربایجان به جولانگاه گروههای تروریستی کُردی و حامیان آنها بدل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا