ایران

فرسایش خاک در ایران «هفت برابر حد مجاز است»

یک کارشناس مسئول در پژوهشکده حفاظت خاک می‌گوید میزان فرسایش خاک در ایران با رقم متوسط سالانه ۱۶ تُن در هکتار به بیش از هفت برابر حد مجاز رسیده است.

به‌گزارش ایسنا، حمیدرضا پیروان، رئیس گروه مهندسی حفاظت از آب و خاک پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، روز دوشنبه ۳۱ مرداد با اعلام این خبر افزود که عامل اصلی وقوع سیل «نفودناپذیری سطح زمین و بارش‌های شدید» است.

به‌گفته آقای پیروان، اقلیم حدود ۸۰ درصد از سطح کشور خشک و نیمه‌خشک است و به همین علت عرصه‌های منابع طبیعی نیز از نظر پوشش گیاهی فقیرند؛ موضوعی که روند فرسایش خاک را سریع‌تر می‌کند.

خشکسالی‌های پیاپی و تغییر الگوی بارش بر اثر گرمایش جهانی، تغییر کاربری اراضی، رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها و عدم برنامه‌ریزی‌های مدون برای منابع خاکی از جمله عوامل افزایش میزان فرسایش خاک در ایران است که در عین حال احتمال وقوع سیل‌های مخرب را هم بیشتر کرده است.

به‌گفته این کارشناس مسئول، در این وضعیت خطر همواره وجود دارد مگر این‌که سازمان‌های دولتی رویکردهای خود در آبخیزداری و آبخوانداری را تغییر دهند و مردم نیز اصول کاربری اراضی را رعایت کنند.

بارش‌های سیل آسا در دو هفته نخست مرداد در دست‌کم ۲۵ استان ایران، علاوه بر فرسایش بیشتر خاک در بسیاری مناطق، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری هم بر جا گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا