جهان

فرمانده کل نیروهای مسلح سوئد: موافقت ناتو با خواسته‌های روسیه باعث تضعیف امنیت سوئد می‌شود

مایکل بیدن، فرمانده کل نیروهای مسلح سوئد می‌گوید چنانچه ناتو مطابق با خواست روسیه، از گسترش بیشتر خودداری و برخی از فعالیت‌هایش را در اروپا محدود کند، استراتژی امنیتی سوئد کاملاً ضعیف می‌شود.

او در جریان گفتگوی روز جمعه خود با روزنامه سوئدی Dagens Nyheter اعلام کرد: «پیشنهادات برای نظم امنیتی جدید، پایه‌های سیاست امنیتی ما را از بین می‌برد.

او افزود: «هدف ما تبدیل شدن به یک قدرت دفاعی قوی‌تر در همه رده‌ها است اما این به یک همکاری بین‌المللی توسعه یافته بستگی دارد.»

روسیه در ۱۷ دسامبر مجموعه‌ای از پیشنهادها را با هدف محدود کردن نفوذ آمریکا و ناتو در همسایگی خود مطرح کرد که بر اساس آن، هرگونه گسترش ناتو در نزدیکی مرز روسیه (در اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی) همچنین الحاق اوکراین به این اتحاد نظامی و تاسیس هرگونه پایگاه نظامی از سوی آمریکا در کشورهایی که پیش‌تر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، ممنوع می‌شود.

پیشنهادات روسیه، آن دست از اعضای اتحادیه اروپا را که عضو پیمان ناتو نیستند، نگران کرده است؛ از جمله سوئد که اگرچه عضو ناتو نیست اما رابطه‌ای قوی با این اتحاد نظامی دارد.

به همین دلیل از زمان طرح این پیشنهادات، دولت سوئد فعالیتهای دیپلماتیک خود را بطور قابل توجهی افزایش داده و روز جمعه نیز ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفتگو کرده است.

خانم اندرسون یک روز پیش از این نیز در جریان گفتگو با سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند اعلام کرده بود که موضوعات ساختاری درباره امنیت اروپا غیرقابل مذاکره است و افزود: «در سوئد، ما خودمان در مورد سیاست خارجی و امنیتی‌مان و اینکه با چه کسی همکاری کنیم، تصمیم می‌گیریم.»

آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز در هفته جاری با جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار داشت.

دیپلمات‌های ناتو در اولین واکنش به پیشنهادات روسیه اعلام کردند که این کشور نمی‌تواند در قبال گسترش بیشتر این ائتلاف نظامی «حق وتو» داشته باشد و این حق ناتو است که درباره برنامه‌های نظامی خود تصمیم بگیرد.

با این وجود مسکو تاکید دارد که پذیرش این پیشنهادها برای کاهش تنش‌ها در اروپا و پایان دادن به بحران اوکراین ضروری است.

کشورهای غربی روسیه را متهم کرده‌اند که با تقویت قوای نظامی خود در نزدیکی مرز اوکراین، احتمالا قصد حمله به این کشور را دارد اما مسکو برنامه‌ریزی برای تهاجم را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا