خاورمیانهسیاست

فشارهای آمریکا برای توافق “نهایی” و “جامع” گروه‌های کرد در سوریه 

معاون فرستاده ویژه آمریکا در سوریه، روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت تأیید کرد که واشنگتن از دولت خودمختار به رهبری کردها در شمال شرقی سوریه حمایت می‌کند.

دیوید براونشتاین، معاون فرستاده ویژه آمریکا در سوریه، روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت تأیید کرد که واشنگتن از دولت خودمختار به رهبری کردها در شمال شرقی سوریه به لحاظ سیاسی و اقتصادی حمایت خواهد کرد.

به گزارش «شفق نیوز» براونشتاین در دیدار خود با تعدادی از رهبران دولت خودمختار گفت: “ما بر اوضاع سیاسی در شمال شرقی سوریه و به طور کلی در سوریه تمرکز خواهیم کرد.”

وی افزود که آنها در مورد راه حل های احتمالی بحران سوریه و اهمیت مشارکت نمایندگان دولت خودمختار در هر روند مذاکره مطابق با تصمیمات ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل گفتگو کردند.

این مقام آمریکایی همچنین با رهبران کرد، اوضاع امنیتی در مناطق تحت کنترل آنها، به ویژه در مناطقی که سلول های داعش می‌تواند وجود داشته باشد و اردوگاه هایی که خانواده های اعضای داعش در آن نگهداری می‌شوند، گفتگو کرد.

در مورد اوضاع اقتصادی نیز، براونشتاین حمایت ایالات متحده از مناطق شمال شرقی سوریه را ابراز داشت.

از سوی دیگر، آمریکا فشارهای زیادی را برای توافق “نهایی” و “جامع” گروه‌های کرد در سوریه اعمال می‌کند.

در همین راستا، دیوید روبنشتاین، معاون فرستاده رئیس جمهور آمریكا روز دوشنبه از دو حزب كرد در شمال شرقی سوریه خواست به توافق نهایی برسند تا در اداره شرق فرات، آنچه او از آن «مشاركتی واقعی» یاد کرده، بوجود آید.

براساس بیانیه صادر شده توسط «شورای ملی كرد»، معاون فرستاده آمریكا روز دوشنبه در اربیل با هیأتی از شورای ملی كرد در سوریه دیدار كرد.

طرفین در مورد آخرین تحولات مربوط به بحران سوریه، روند سیاسی ژنو، چشم انداز آمریکایی ها برای راه حل در سوریه که بر اساس قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت عنوان شده و همچنین مدیریت مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در شمال شرقی سوریه (که از سوی ترکیه بعنوان گروه تروریستی شناخته می شود) گفتگو کردند.

در مورد اداره منطقه شرق فرات، طرف آمریكایی بر لزوم نمایندگی متعادل و مشاركت واقعی كه شامل همه مولفه ها و نیروهای سیاسی منطقه باشد، تأكید كرد.

هیئت آمریکایی همچنین تأکید کرد که “توافق نامه بین شورای ملی کرد و احزاب وحدت ملی باید از جنبه های اداری، اقتصادی، امنیتی و نیروهای نظامی جامع باشد.”

به نوبه خود، هیئت شورا نیز اطمینان داده که ثبات اداره مناطق کردنشین در سوریه با بازیابی زندگی سیاسی، ثبات، بازگشت آوارگان و عدم تغییر بافت جمعیتی صورت خواهد گرفت.

هیئت شورا همچنین از هیئت نمایندگی ایالات متحده خواست تا از حقوق کردها در مجامع بین المللی و روند سیاسی ژنو حمایت کند.

ابراهیم برو، رهبر «کمیته روابط خارجی شورای ملی کرد»، به شفق‌نیوز گفت که “واشنگتن به زودی به دنبال از سرگیری مذاکرات است و از حل اختلافات کردها از طریق گفتگوی مستقیم حمایت می کند.”

برو اظهار داشت: “از طرف ما، به نماینده ایالات متحده اعلام كردیم كه ادامه نقض حزب اتحادیه دموكراتیک علیه اعضا و طرفداران شورای ملی كرد در كردستان سوریه قابل قبول نیست.”

برو افزود، ما به فرستاده آمریكا گفتیم كه «حزب اتحاد دموکراتیک» مسئولیت حمله تركیه به عفرین را بر عهده دارد و “این همان چیزی است كه شورای ملی كرد آن را رد می كند.”

وی خاطرنشان کرد که “سیاست های فعلی «حزب اتحادیه دموکراتیک» منجر به این شد که همه سوری ها را به عنوان دشمن مردم کرد در نظر بگیریم و این یک مسئله خطرناک است.”

رهبر کرد بر لزوم “باز کردن کانال های گفتگو” بین کردها و همچنین با کشورهای همسایه مانند ترکیه و اقلیم کردستان تأکید کرد، زیرا به گفته او کردها “قدرت انجام هرگونه تقابل نظامی با ترکیه در خاک سوریه را ندارد.”

برو در مورد انتخابات نیز گفت: “آمریکایی ها گفتند که هرگونه انتخابات در شمال شرقی سوریه باید دموکراتیک باشد و در یک وضعیت امن که بازگشت آوارگان و مشارکت موثر و واقعی آنها را تضمین می کند، برگزار شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا