ایران

فشار امنیتی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره شهروندان ترکمن کشته شده و یا در بازداشت

گزارشات فعالان حقوق تورکمن‌ها حاکی از بازداشت ۳۹ نفر شامل ۱۹ زن و ۲۰ مرد در تورکمن صحراست.

جلال‌الدین گوگلانی در گفتگو با صدای آمریکا از فشار امنیتی به خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات ایران خبر داد و گفت، به دلیل فشارهایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به این خانواده‌ها وارد می‌شود، آمار دقیقی از شهروندان بازداشتی و کشته‌شگان تورکمن در دسترس نیست.

به گفته این فعال تورکمن، بر اساس راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته از سوی گروهی از فعالان تورکمن، تعداد شهروندان بازداشت شده در شهرهای گنبد،‌ بندر تورکمن،‌ کلاله، آق‌قلا و گرگان مجموعا ۳۹ نفر اعلام شده است که بالاترین آمار بازداشت،‌ مربوط به شهر گرگان با ۲۸ بازداشتی بوده است.

آقای گوگلانی با اشاره به آمار برابر بازداشت‌شدگان زن و مرد در این شهرها به صدای آمریکا گفت،‌ این آمار نشان می‌دهد که «زنان تورکمن همراه با مردان تورکمن توانسته‌اند در این اعتراضات،‌ اعتراض خود را به رژیم سفاک جمهوری اسلامی در ایران نشان بدهند.»

به گفته او آمار متفاوت دیگری از تعداد شهروندان تورکمن بازداشت شده‌ در برخی از این شهرها وجود دارد که تا به امروز راستی‌آزمایی نشده است. با این حال این فعال می‌گوید، در طول اعتراضات گفته می‌شود ۳۵۰ نفر در شهر گنبد و ۱۴۰۰ نفر در شهر گرگان بازداشت شده‌اند که گروهی از این افراد موقتا با تعهد آزاد و باقی شهروندان در زندان‌های مختلف استان و یا مناطقی که هنوز مشخص نیست در بازداشت به سر می‌برند.

این فعال تورکمن در رابطه با تعداد کشته‌شدگان در این شهرها نیز اعلام کرد،‌ در طول این اعتراضات دستکم ۴ شهروند تورکمن کشته شده‌اند که در این میان تعداد زنان و مردان برابر است.

آقای جلال‌الدین گوگلانی در ادامه همچنین افزود، برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان از جمله خانواده نوید بادپا،‌ به دلیل فشارهایی که به آنها از سوی حکومت وارد می‌شود، کشته شدن فرزندان خود را در اعتراضات کتمان می‌کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ نوید بادپا،‌ دانشجوی رشته بیهوشی دانشگاه ورامین و اهل گنبد کاووس بوده است که در تاریخ ۲ آبان‌ماه بازداشت و بر اثر ضربه به سر توسط نیروهای امنیتی کشته شده است. نوید بادپا، متولد سال ۱۳۷۸ بود که در ‌‌روستای کوچک‌خرطوم‌ به خاک سپرده شده است.

جلال‌‌الدین گوگلانی، ‌فعال تورکمن از تمامی شهروندان تورکمن خواست، ترس خود را کنار بگذارند و در صحنه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت کنند چرا که به گفته او جامعه تورکمن هیچ امیدی در جمهوری اسلامی ندارد و نخواهند داشت.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید از ۲۶ شهریور تا نهم آذر ۴۵۹ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان پنجم آذر ۱۸۱۹۵ نفر اعلام کرده و افزوده است: از این تعداد هویت ۳۴۴۶ تن مشخص شده است.

با ورود به آذر ماه، در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض نیز به ۱۵۷ شهر افزایش یافت. ۱۴۳ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۷۶ دانشجو بازداشت شده‌اند.

تا این روز همچنین ۱۱۰۵ تجمع شهری و دانشگاهی در سراسر کشور صورت گرفته که کماکان با برخورد خشونت بار از سوی نیروهای امنیتی همراه بوده است.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا