آذربایجانجهان

فوری؛ اردوغان: “روسیه و ترکیه توافق‌نامه مرکز نظارت بر آتش‌بس را امضا کردند”

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد "روسیه و ترکیه توافق‌نامه مرکز نظارت بر آتش‌بس را امضا کردند."

صبح امروز، ترکیه و روسیه تفاهم نامه ای در مورد ایجاد یک مرکز کنترل آتش بس مشترک امضا کردند. من آزادسازی سرزمین های اشغالی و قره‌باغ را به همه برادران آذربایجانی خود از جمله برادرم الهام علی‌اف تبریک می گویم.”

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این اظهارات توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت.

وی گفت: “طبق توافق، بقیه قره باغ به آذربایجان تحویل داده خواهد شد. بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان خط ارتباطی برقرار خواهد شد و راهی برای این منظور ساخته می شود. همزمان جاده ای بین خانکندی و ارمنستان احداث خواهد شد. ترکیه از جمله نیروهای مشترک حافظ صلح خواهد بود که به همراه روسیه در منطقه برای نظارت و کنترل اجرای توافق ایجاد می شود. توافق نامه ایجاد مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه که برای نظارت بر آتش بس ایجاد می شود، صبح امروز امضا شد. این مرکز در منطقه آزاد شده از اشغال توسط آذربایجان تأسیس خواهد شد.”

به گفته رئیس جمهور ترکیه، آذربایجان هرگز غیرنظامیان را هدف قرار نداده و نخواهد داد. ما به همکاری با آذربایجان برای ساختن آینده مشترک ادامه خواهیم داد.

وی گفت: “بر اساس توافق، ارمنستان باید کلبجر را تا 15 نوامبر [25 آبان]، روستاهای اشغالی مناطق آغدام و قازاخ را تا 20 نوامبر و لاچین را تا اول دسامبر به آذربایجان بازگرداند. آذربایجانی های اخراج شده از خانه های خود پس از اشغال تحت نظارت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به خانه باز خواهند گشت.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا