ایران

فیروز نادری دانشمند سرشناس ترک قشقایی و از مدیران پیشین ناسا درگذشت

روز جمعه ۱۹ خردادماه فیروز نادری دانشمند سرشناس تورک قاشقایی و از مدیران پیشین ناسا در بیمارستانی در آمریکا درگذشت. Gunaz.tv

دکتر فیروز نادری، مدیرکل پیشین اکتشافات منظومهٔ شمسی در ناسا هفته گذشته با انتشار پستی در صفحه فیسبوک خود از مصدومیت و بستری شدنش در بیمارستان خبر داد.

 

نادری در این مطلب توضیح داده بود که در پی «پایین آمدن ضربان قلب و بیهوش شدن ناگهانی و افتادنش» سرش به دیوار برخورد کرده و باعث آسیب به اعصاب گردن و فلج شدن بخشی از بدنش شده است.

 

این دانشمند تورک قاشقایی در ادامه نوشته بود که پس از جراحی موفقیت‌آمیز گردن، او یک توان‌بخشی «سخت و طولانی» در پیش دارد.

 

فیروز نادری در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شهر شیراز به دنیا آمد. او از طایفه دره شوری یکی از طایفه‌های بزرگ قاشقایی است که پس از اتمام تحصیلات دوران دبیرستان خود، به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت.

 

فیروز نادری دورهٔ کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

 

او به مدت ۳۶ سال در بخش‌های مختلف سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، مشغول به کار بود و تا پیش از بازنشستگی در سال ۱۳۹۵، «مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی» در ناسا را بر عهده داشت.

 

تورک های قاشقایی از بزرگترین گروههای ائتنیکی جنوب ایران هستند و جمعیت آنها حدود ۳ میلیون نفر می باشد. «قاشقای یورد» سرزمین تورک های قشقایی می باشد که بخش هایی از استان های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس و بوشهر را شامل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا