اقتصادایرانسیاست

قرارداد ۲۵ ساله، پس از فرستاده شدن فرد و پیام خاصی توسط خامنه‌ای به چین شکل گرفته

یکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی اعلام کرد قرارداد ۲۵ ساله که قرار است با چین منعقد شود پس از آن صورت گرفته که یک فرد و یک پیام خاصی به چین فرستاده شده است.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از روزنامه ایران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه ۲۱ تیرماه در گفتگو با این روزنامه گفته که «سند همکاری ۲۵ ساله با چین هم بعد از این بود که رهبر انقلاب پیام خاصی و فرد خاصی را [به چین] فرستادند و با رئیس جمهوری چین گفت‌و‌گو کردند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با کنایه به دولت حسن روحانی و انتساب وی به غرب گفته که «دلبستگی دولت به غرب بسیار روشن است… تا پیش از این، این عزم در رفتار دولت ما دیده نشد. چه نسبت به چین، چه نسبت به روسیه. طبعاً این دو کشور هم تا کشوری با آنان ارتباط راهبردی نداشته باشد، روابطی نخواهند داشت.»

آقای مصباحی‌مقدم درباره جزئیات پیام خاص علی خامنه‌ای و یا هویت فرد خاص که او به چین فرستاده و همچنین تاریخ این پیام توضیحات بیشتری نداد اما با اقرار به اینکه پیشنهاد این قرارداد را ایران به چین برده والا چین به علت نداشتن « ارتباط راهبردی» مشتاق به چنین قراردادی نبوده، پرده از ابهامات در رابطه با واگذاری‌ها و باج‌دهی‌های گسترده جمهوری اسلامی به چین را برداشته است.

وی در بخش دیگر سخنانش در رابطه با «بهبود رابطه… با غرب یا امریکا»، اظهار داشته که «مشکلات ما حل نمی‌شود، به این دلیل که ایران جزو حلقه‌های نظام سرمایه‌داری نیست و چون این طور نیست، انتظار نداشته باشیم در باغ سبزی به روی ما گشوده می‌شود.»

آقای مصباحی مقدم اما در مورد نبودن ایران به عنوان جزیی از «حلقه‌های نظام سرمایه‌داری» توضیحات دقیقی ارایه نداده است چرا که در اعتصابات کارگری که در هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم شعار کارگران «نه به خصوصی‌سازی» است که کمر آن‌ها را خم کرده.

از سوی دیگر مشخص نکرده که آیا کنتر بخش عظیمی از اقتصاد ایران توسط سپاه پاسداران اقتصاد دولتی به شمار می‌رود یا خصوصی؟!

گفتنی است که آقای مصباحی‌مقدم یک ماه پیش نیز در رابطه با جبران کسری بودجه دولت پیشنهاد «بلوکه شدن منابع مالی مازاد بانکها برای یک مدت مشخص» را داده بود.

« منابع مالی مازاد بانکها» همان سپرده‌هایی است که مردم نزد بانک‌ها به امانت می‌گذارند. با این پیشنهاد آقای مصباحی‌مقدم رسما به دولت پیشنهاد مصادره سپرده‌های مردم را داده بود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، یکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. او رئیس کمیته فقهی سازمان بورس کشور است و با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا