جهانسیاست

قرقیزستان به سیستم ریاست‌جمهوری بازگشت؛ سادیر جباروف به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد

طبق نتایج انتخابات ریاست جمهوری و همه پرسی ۱۰ ژانویه در قرقیزستان، بیش از ۸۰ درصد رای دهندگان از بازگشت به حکومت ریاست جمهوری حمایت کردند.

سادیر جپاروف ملی گرا نیز با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. وی گفت که پس از پیروزی در انتخابات، با فساد در کشور مبارزه و شفافیت بیشتر را در دولت تضمین خواهد کرد.

حدود سه ماه پیش، پس از انتخابات پارلمانی در کشور، بی‌ثباتی سیاسی ایجاد شد که به تغییر دولت انجامید.

جپاروف در گفتگو با خبرنگاران در بیشکک گفت که مبارزه با فساد ریشه دار در قرقیزستان یکی از اولویت های وی به عنوان رئیس جمهور خواهد بود.

وی گفت که دولت “فعالیت باز” و “شفافیت” بیشتری را در فعالیت های آینده خود ایجاد خواهد کرد: “طی ۳۰ سال گذشته، فساد در همه جنبه های زندگی ما ریشه دوانده است. اما اجازه ادامه آن را نخواهیم داد. ما به این شرم پایان خواهیم داد. ما اشتباهات دولت های قبلی را تکرار نخواهیم کرد.”

وی از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری خواست “با هدف آینده کشور”، “منافع شخصی” را کنار بگذارند. کمیسیون مرکزی انتخابات گفت که تقریباً همه آرا شمارش شده و جپاروف ۷۹ درصد آرا را به دست آورده است. ۱۷ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. رقیب اصلی جپاروف، آداخان مادوماروف که او نیز ملی گرا است، فقط ۶.۷ درصد آرا را به دست آورد.

طبق نتایج همه پرسی، که همزمان با انتخابات برگزار شد، رای دهندگان از سیستم ریاست جمهوری حمایت کردند. این، قدرت جپاروف را گسترش می دهد. ۶.۵ میلیون نفر در قرقیزستان زندگی می کنند. طبق نتایج رسمی، بیش از ۸۰ درصد رای دهندگان از بازگشت به حکومت ریاست جمهوری حمایت می کنند. تنها ۱۰.۸ درصد از سیستم پارلمانی کنونی حمایت می کردند. حدود ۵ درصد از رای دهندگان به گزینه سوم – “علیه همه” رأی دادند.

کمتر از ۴۰ درصد رای دهندگان به پای صندوق های رای رفتند. با این حال، این تاثیری در نتیجه نخواهد داشت، زیرا حد نصابی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. حداقل مشارکت ۳۰ درصدی برای برگزاری همه پرسی ضروری است. کم بودن تعداد رای دهندگان با هوای بسیار سرد توجیه شده است. علاوه بر این، مشکلات فنی باعث ایجاد صف های طولانی در بیش از ۲۳۰۰ شعبه اخذ رأی شده است. با این حال، هیچ بی نظمی عمده ای در رای گیری وجود نداشت. کمسیون انتخابات حدود ۶۰ شکایت از مراکز رای دهی را گزارش داد. بیشتر آنها مربوط به ادعاهای استفاده از منابع اداری و خرید رای بود.

ستاد انتخابات كلارا سورانكولوا ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت كه گزارش هایی درباره “تقلب در آرا” دریافت كرده است، اما نگفته که در مورد طرفداران كدام یک از نامزدها است.

نتیجه انتخابات پارلمانی ۴ اکتبر در نتیجه اعتراضات لغو شد. معترضان خرید گسترده آرا را به نفع احزاب نزدیک به رئیس جمهور وقت سورانبای جینبکوف محکوم کردند. در جریان اعتراضات یک نفر کشته شد. یک روز بعد، دولت برکنار شد و جینبکوف مجبور به استعفا شد. جپاروف ۵۲ ساله در میان سیاستمداران آزاد شده توسط معترضین در جریان اعتراضات بود. وی در سال ۲۰۱۳ به جرم گروگانگیری در هنگام تجمع اعتراضی در کشور به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی این اتهام را رد کرد. برای سومین بار از سال ۲۰۰۵، رئیس جمهور و دولت قرقیزستان توسط معترضین سرنگون شدند. بعداً، جپاروف نخست وزیر شد و سپس، در نتیجه رای گیری نمایندگان، به عنوان رئیس جمهور شروع به کار کرد.

پیش بینی می شود دومین همه‌پرسی پیش نویس قانون اساسی در قرقیزستان در ماه مارس برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا