خاورمیانه

قصد عربستان برای فروش نفت به چین با « یوان»

چین روزانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه نفت از عربستان می‌خرد که معادل یک چهارم کل صادرات نفت این کشور است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند گزارش داد که عربستان در نظر دارد بخشی از نفت خود را با ارز یوان به چین بفروشد.

منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند که چنین اقدامی باعث تضعیف جایگاه دلار در معاملات بازار نفت می‌شود.

هم‌اکنون ۸۰ درصد از معاملات نفتی جهان با ارز دلار انجام می‌شود و عربستان نیز از سال ۱۹۷۴ و در پی گرفتن تعهدات امنیتی از آمریکا، فروش نفت را فقط با ارز دلار انجام می‌دهد.

با این‌حال، وال استریت جورنال می‌نویسد نارضایتی روزافزون عربستان از تضعیف تعهدات امنیتی آمریکا نسبت به این کشور، خصوصا در جنگ با یمن، همچنین تلاش واشینگتن برای احیای برجام و خروج غیرمنتظره ایالات متحده از افغانستان باعث شده است که عربستان به چین نزدیک‌تر شود.

چین هم‌اکنون در پروژه تولید موشک‌های بالستیک به عربستان کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در پروژه‌های این کشور انجام داده است.

چین روزانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه نفت از عربستان می‌خرد که معادل یک چهارم کل صادرات نفت این کشور است.

عربستان همچنین از شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین دعوت کرده است که اواخر سال جاری میلادی به این کشور سفر کند.

یک مقام عربستان که نام وی فاش نشده است، به این روزنامه گفته که اوضاع به سرعت دچار تغییر و تحول شده است: «روابط آمریکا با عربستان تغییر کرد و چین به‌عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان مشوق‌های سودآور زیادی به عربستان پیشنهاد می‌کند. چین هر چه را که قابل تصور است، ارائه می‌دهد.»

یک مقام آمریکایی درباره فروش نفت عربستان با یوان گفته است احتمالا تصمیم عربستان «گذرا و اقدامی تهاجمی» است که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

فروش میلیون‌ها بشکه نفت عربستان با ارز یوان می‌تواند اقتصاد عربستان را دچار مشکل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا