اقتصادجهان

قطار صادرات ترکیه بدون گذر از ایران به چین رسید

قطار حامل محموله های صادراتی از ترکیه به چین با آغاز حرکت از ایستگاه چرکز کوی و با گذر از دو قاره، دو دریا و پنج کشور به چین رسید.

قطار حامل محموله های صادراتی از ترکیه به چین با آغاز حرکت از ایستگاه چرکز کوی و با گذر از دو قاره، دو دریا و پنج کشور روز پنجشنبه ۲۷ آذر به چین رسید و پس از طی مسیر تقریباً ۳ روزه، روز شنبه ۲۹ آذر به مقصد اصلی خود، شهر شی‌آن رسید.

پیش‌تر گفته شده بود این قطار برای رسیدن به شیان، مقصد اصلی خود، ۴-۵ روز هم در داخل چین سفر خواهد کرد.

این قطار که حامل اولین محصولات صادر شده از طریق قطار از ترکیه به چین می‌باشد در تاریخ ۱۴ آذر از استانبول حرکت کرد و پس از طی مسافت ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتری به چین رسید.

این قطار، ۲ هزار و ۳۲۳ کیلومتر در ترکیه، ۲۲۰ کیلومتر در گرجستان، ۴۳۰ کیلومتر در آذربایجان، ۴۲۰ کیلومتر در دریای خزر (با کشتی)، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر در قزاقستان را پیموده است. این قطار که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر نیز در داخل چین پیمود، در کل ۸ هزار و ۶۹۳ کیلومتر مسافت را طی کرد.

پیش از این قرار بود این مسیر خط آهن از ایران نیز بگذرد و پس از ترکیه به اروپا برسد. ولی همه مسیرها به غیر از ایران تکمیل شد و این قطار  بدون گذشتن از ایران به شهر شیان چین رسید.

ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که خط آهن شمال شرق کشور  به ترکمنستان متصل شده است، ولی تاکنون این مسیر عملیاتی نشده و همچنان ناتمام مانده است. ازسوی دیگر ایران حتی نتوانسته مسیر کوتاه رشت-آستارا را تکمیل کند تا به خط آهن آذربایجان وصل شود.

قطار متشکل از ۴۲ کانتینر کالاهای سفید حمل می کرد. این پروژه، با همکاری شرکت حمل و نقل راه آهن ترکیه و «اوراسیای اقیانوس آرام» آغاز به‌کار کرد.

قطار با طی نمودن مسیر چرکزکوی-مارمارای-کوسه‌کوی-آنکارا-سیواس-قارص و با استفاده از از ایستگاه آحیل‌کلک به ترتیب مسیر گرجستان-آذربایجان-گذرگاه دریای خزر- قزاقستان راطی کرد. پس از ورود به خاک چین و پیمودن۴ روز دیگر به شهر شیان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا