ایرانجهانسیاست

قطعنامه تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران سه‌شنبه آینده به رای گذاشته می‌شود

نشریه «فارین پالسی» گزارش داد که دولت آمریکا سه‌شنبه آینده قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به رای خواهد گذاشت.

پیش‌تر، «بلومبرگ» گزارش داده بود که بر اساس سندی که دریافت کرده، آمریکا نسخه جدید پیش‌نویسی را میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده و خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است.

در این پیش‌نویس از اعضای شورای امنیت خواسته شده است فروش تسلیحات به ایران را متوقف کرده و از ارائه آموزش‌های تکنیکی، منابع مالی یا خدمات، مشاوره و سایر خدمات و کمک‌هایی که مربوط به تامین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا استفاده از تسلیحات به ایران است، خودداری کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در نشست خبری با اعلام اینکه ایالات متحده هفته آینده قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد داد، گفت که ماموریت شورای امنیت سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و در صورتی که این شورا اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را به حکومت شماره یک حامی تروریسم بدهد، کاملا این ماموریت خود را به سخره گرفته خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این پیش‌نویس تقریبا مشابه نسخه‌ای است که آمریکا در ماه ژوئن میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود.
روسیه و چین از هم اکنون اعلام کرده‌اند به این پیش‌نویس رای منفی خواهند داد.
در همین زمینه «کلی کرفت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز جمعه ۱۷ مرداد با اشاره به حمایت ایران از تروریسم، به چین و روسیه در باره وتوی احتمالی قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داد.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که چین و روسیه در صورت وتوی این قطعنامه، شریک اقدام‌های ایران خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا