اقتصادایرانجهانسیاست

تنظیم محتوای حقوقی توسط پومپئو برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایلات متحده در حال تنظیم محتوای حقوقی به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

براساس این گزارش آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های تفاهم هسته‌ای موسوم به برجام  به‌دنبال اعمال فشار به شورای امنیت است تا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران یا حتی شدیدتر کردن صورت گیرد.

روزنامه نیویورک تایمز، روز یک‌شنبه، ۷ اردیبهشت نوشت این طرح در روزهای اخیر توسط مقامات دولت آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

به‌رغم خروج آمریکا از برجام، ‌مایک پومپئو استدلال می‌کند که ایالات متحده همچنان قانوناً یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌آید.

به گزارش نیویورک تایمز، در صورت تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، آمریکا از حق خود به عنوان یکی از طرف‌های اصلی برجام استفاده خواهد کرد تا تحریم‌های وسیع‌تری علیه ایران در زمینه فروش نفت و تبادلات بانکی به شکلی که قبل از تصویب برجام در سال ۲۰۱۵ بود، بازگردد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای صادر شد، معامله تسلیحاتی با ایران به مدت پنج سال ممنوع شد. این تحریم‌ها مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

براساس برجام، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد خرید و فروش سلاح به ایران، ۲۷ مهر امسال و پس از آنکه تأیید شود برنامه هسته‌ای ایران ر است، برداشته خواهد شد.

پیش از این خانم اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود ایالات متحده در صدد است پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه را به شورای امنیت ببرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا