ایرانجهان

قطعنامه پیشنهادی در کنگره آمریکا: اروپا و ناتو پروازهای ایران را به فرودگاه‌ها راه ندهند

کیت سلف، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح قطعنامه‌ای را برای رای‌گیری ارائه کرده که از اتحادیه اروپا و ناتو می‌خواهد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را که به جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی تروریسم کمک کرده‌اند، تحریم کرده و از دسترسی آن‌ها به فرودگاه جلوگیری کنند.

او در این طرح اشاره کرده که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن «اغلب از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، به ویژه خطوط هوایی و فرودگاه‌ها، به عنوان سپر برای عملیات تروریستی مخفی خود، استفاده می‌کنند.»

این قطعنامه خاطرنشان کرد خطوط هوایی ایران به دلیل همکاری با جمهوری اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی جهان، تحت تحریم‌های آمریکا هستند و ماهان ایر، ایران ایر و فارس ایر قشم در ارسال پهپاد به روسیه نقش داشته‌اند.

این قطعنامه خاطرنشان کرد هواپیماهای این سه شرکت همچنین در زمانی که حکومت بشار اسد شدیدترین سرکوب را علیه مردم خود انجام می‌داد، سلاح‌های ایران را به سوریه منتقل می‌کردند. با این حال، پروازهای ماهان ایر، ایران ایر و فارس ایر قشم به فرودگاه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی و قفقاز تردد داشته‌اند.

کیت سلف در این قطعنامه هشدار داد فرودگاه‌هایی که به این خطوط هوایی تحریم شده اجازه فرود می‌دهند، با این خطر مواجهند که مواد ممنوعه‌ای را که در جنگ‌ها و حمله‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، وارد تاسیسات خود کنند.

آمریکا در سال ۲۰۱۱ شرکت ماهان ایر را به اتهام «کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه» تحریم کرد.

با این حال، ماهان ایر علاوه بر ادامه بسیاری از فعالیت‌های خود، به خرید هواپیما نیز اقدام می‌کند. شهریور ماه امسال، وب‌سایت ch aviation که اخبار خطوط هوانوردی جهان را رصد می‌کند گزارش داد ماهان ایر یک فروند ایرباس ای۳۴۰ را که حدود ۲۸ سال عمر دارد، از طریق اندونزی وارد ایران کرده است. داده‌های یک شرکت ردیابی پرواز نشان می‌دهد، شرکت فارس ایر قشم، که به دلیل حمل سلاح به سوریه مورد تحریم آمریکا قرار دارد، اوایل سال ۱۴۰۱ از مشهد به یانگون پروازی داشته و پس از آن فعالیت پهپادها علیه مناطقی که مخالفان دولت نظامی میانمار در آن متمرکز هستند، بیشتر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا