اجتماعیایرانورزش

قفس در استادیوم «آزادی» تهران

کاربرای شبکه های اجتماعی در ایران با انتشار عکسی از ایجاد حصارهای قفس مانند بین جایگاه زنان و مردان در استادیوم آزادی تهران خبر می دهند.

در حالی که زنان در ایران برای اولین بار پس از انقلاب اجازه حضور در استادیوم فوتبال را به دست آوردند، کاربران شبکه های اجتماعی در ایران، از شب گذشته با انتشار عکسی ازایجاد قفس و حصار بین جایگاه زنان و مردان خبر دادند.کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی با ایجاد هشتگ WakeUpFIFA از فدراسیون جهانی فوتبال خواستند تا به مسائل زنان در فوتبال ایران ورود کند.

گفتنی است، پنجشنبه 9 اکتبر بازی فوتبال تیم ملی ایران و کامبوج در استادیوم آزادی تهران برگزار می شود. زنان ایرانی برای اولین بار پس از 40 سال اجازه حضور در استادیوم را به عنوان تماشاگر پیدا کردند. اما این در حالی است که به نظر می رسد ایران زیر فشار فیفا اجازه بلیت فروشی محدود به زنان را داده است. پیش از این در چند بازی بین المللی تعداد محدودی زن به صورت گزینشی توانسته بودند به عنوان تماشاگر در استادیوم حضور داشته باشند اما این بار فدراسیون فوتبال ایران اجازه بلیت فروشی آزاد اما برای 5 هزار زن را صادر کرده است. همچنین جایگاه زنان از جایگاه مردان جداست.

بسیاری از کاربران فضای مجازی معتقد هستند این بلیت فروشی زیر فشار فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران اتفاق افتاده است. چرا که فیفا با ارسال نامه ای اعلام کرده بود ایران تنها تا 31 آگوست 2019 فرصت دارد تا تکلیف حضور زنان در مسابقات ملی و باشگاهی را مشخص کند در غیر این صورت تعلیق می شود. همچنین پیش از این نیز جیووانی اینفانتینو، رئیس فیفا در تاریخ 1 ماه می 2018 با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و از او قول آزاد شدن حضور زنان در ورزشگاه ها را گرفت.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران 8 آگوست در صحبت‌های خود خبر از تلاش برای ایجاد سازوکارهایی داد که هم قوانین فیفا در آن رعایت شده و ممنوعیت ورودی بانوان به ورزشگاه‌ها رفع شود و تمهیدات لازم برای پیشگیری از اتفاقات نگران کننده، شکستن موازین شرعی ایجاد شده و نگرانی‌های موجود در داخل کشور برطرف شود.

اما همان روز حجت الاسلام منتظری، دادستان کل ایران گفت: فیفا چه کار به ورزشگاه رفتن زنان دارد؟ فیفا چه کار دارد به اینکه در کشوری 10، 500، هزار یا پنج هزار تماشاگر برای فوتبال می‌رود حتماً تعدادی از آنان باید زن باشند؟ اینکه گیر داده‌اند که حتماً در ورزشگاه‌های ایران باید زن‌ها هم باید راه پیدا کنند دلیلش این است که دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالن‌های ورزشی ما سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟ این را ساده نگیرید.

در این میان اتفاقی رخ داد که مساله حضور زنان ایرانی در استادیوم فوتبال را خبر اول بسیاری از رسانه های جهان کرد. سخر خدایاری، دختری که طرفدار تیم آبی پوش استقلال بود خود سوزی کرد. او در اعتراض به بازداشت و محکومیت به زندان برای تلاش به ورود به ورزشگاه و تماشای فوتبال اقدام به خودسوزی کرد. فعالان فضای مجازی به او لقب «دختر آبی» را دادند. او در تاریخ 9 سپتامبر به دلیل سوختگی جان خود را از دست داد.

فیفا در واکنش به خودسوزی دختر آبی تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را مبارزه مشروع خواند و از مقام‌های دولت ایران خواست که آزادی و امنیت زنان را در این مسیر فراهم کند.

پس از مرگ دختر آبی تماشاگران در استادیوم های فوتبال شهرهای مختلف ایران در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه شعار دادند. تیم استقلال برای یادبود این طرفدار خود برای عکس یادگاری اولین بازی اش پس از مرگ سحر لباس سیاه با هشتگ دختر آبی بر تن کرد. اما این عمل آنها هم بی حاشیه نبود. چرا که «وریا غفوری» کاپیتان تیم استقلال طراح این حرکت بود و به همین دلیل او به تیم ملی ایران برای انجام بازی فردا دعوت نشد.

حال بازی فوتبال فردا بین تیم های ایران و کامبوج از سری مقدماتی جام جهانی 2022 ساعت 17 به وقت تهران برگزار خواهد شد. تعداد محدودی بلیت برای زنان در نظر گرفته شده است و 150 پلیس زن نیز در آن محدوده حضور خواهند داشت. باید دید نگرانی مسئولان ایرانی نسبت به حضور زنان در ورزشگاه درست بوده است یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا